4 september 2006 -
Innovatie staat de komende vijf jaar bovenaan de agenda van de Europese CEO. Hoewel de Nederlandse CEO ook op de kosten blijft letten, is hij net als zijn Europese collega, momenteel vooral bezig met het vergroten van marktaandeel door het verbeteren van met name productdesign, productkwaliteit en marketing. Dit blijkt uit de CEO-survey van Roland Berger Strategy Consultants die dit jaar voor het eerst is uitgevoerd. Het onderzoek werd uitgevoerd onder 45 CEO's van Europese ondernemingen.
De agenda van de chief executive officer (CEO) is cyclisch, zo laat de geschiedenis zien. Na een periode waarbij kostenreductie de prioriteit heeft, volgt vaak een periode met een focus op groei. Die periode is nu weer aangebroken.
'De groei van de economie is echter nog te pril om er al volledig op te rekenen. Daarom merk je dat de CEO's groei van het marktaandeel bovenaan hun agenda hebben staan: als de taart als geheel niet groter wordt, moet je een grotere punt zien te bemachtigen. Marktaandeel win je door goede productinnovaties en een goede marketingstrategie te voeren,' aldus Arnoud van der Slot, Partner bij Roland Berger Strategy Consultants en
verantwoordelijk voor het onderzoek. Belangenverschillen Het 'Angelsaksische model', dat zich vooral op de aandeelhouders richt, was de afgelopen jaren ook populair onder de Europese CEO's. Als je kijkt naar de huidige topprioriteiten van de CEO's en de werknemers- en consumentenorganisaties, zie je de klassieke belangenverschillen dan ook nog duidelijk naar voren komen. De vraag is echter of die klassieke verschillen ook in de komende jaren zo aanwezig zullen blijven. Mede om die reden, heeft Roland Berger ook de werknemers- en consumentenorganisatie gevraagd naar hun agenda voor de komende jaren. Wat blijkt is dat innovatie daar eveneens bovenaan staat. Van der Slot: 'Natuurlijk willen consumenten naast innovatie ook value-for-money en vinden werknemers het essentieel dat er in hen geïnvesteerd wordt. Wat dat betreft zal er altijd sprake blijven van een gezonde spanning tussen de stakeholder-belangen. Maar het is aardig om te zien dat zowel de CEO's, als de werknemersorganisaties en de consumentenorganisaties innovatie de komende jaren bovenaan hun lijstje hebben. Ergens ook niet vreemd, want innovatie biedt duidelijke voordelen voor alle partijen.' Ons bin zunig Dat specifiek de Nederlandse CEO nog even de hand op de knip houdt, is wellicht een teken van onze nuchtere volksaard. 'De Nederlandse bestuursvoorzitter waait niet meteen met iedere groeitrend mee en blijft op de lange termijn focussen. Dat lijkt ons een verstandige strategie,' aldus Van der Slot. Een goede balans bewaren tussen enerzijds groei en anderzijds de kostenkant, lijkt het strategisch adviesbureau op dit moment zeker niet onverstandig. De juiste koers De resultaten van de survey bevestigen volgens Roland Berger ook dat de meeste CEO's het eens zijn met de koers die de Europese (inclusief de Nederlandse) politiek momenteel vaart. Van der Slot: 'Alle Europese CEO's zien innovatie blijkbaar verreweg als dé strategie om concurrerend te kunnen blijven in een mondiale markt. Alleen innovatie kan ons helpen om onze toegevoegde waarde hoog te houden, wat er weer voor zorgt dat ons inkomstenpeil overeind blijft.'
Een goede, verstandige en wijze executive weet dat het niet alleen om technologische innovatie en om kennis en groei gaat. Steeds meer executives begrijpen dat hun rendement verbetert door innovatie in inzicht en door herstel van evenwicht in belangen. Ze weten heel goed wat er moet gebeuren, of kunnen zich dat snel herinneren blijkt uit de coaching, maar ze willen concrete handvatten omtrent het hoe. (www.)Bewustwordingsmanagement(nl) is het antwoord. Dat is de innovatie voor executives die in de 21e eeuw een rol van betekenis willen spelen.
Hans Pronk
|
|
5
-
09
-
2006
|
10
:
25
uur
Ik onderschrijf dat innovatie zeer belangrijk is voor CEO's wat me bevreemd is dat creativiteit (noodzakelijk voor innovatie in mijn optiek) zelden of nooit genoemd wordt. Creativiteit is de wortel van innovatie en de CEO zou zich daarvan rekenschap moeten geven. Zijn eigen organisatie daarmee besturen, ruimte geven en faciliterend voor dergelijke processen moeten zijn. Niet alleen naar consultants van buiten luisteren, innovatie als banner naar voren brengen, rapporten door consultants op dit hype woord financieren en de eigen organisatie laten zitten met deze (holle) woorden zonder dit pragmatisch om te zetten.
Harry Couverts
|
|
5
-
09
-
2006
|
10
:
59
uur
Nederland innoveert niet, dat kunnen we (nog) niet.
Wij zijn massaal aan het sub-optimaliseren.
Innoveren is niet hetzelfde als verbeteren, innoveren is in een keer het spel en de regels kompleet veranderen.
Harry Couverts
ton van de vorst
|
|
5
-
09
-
2006
|
20
:
27
uur
Waar het volgens mij om draait is groei. De CEO moet uitsluitend gericht zijn op groei. Het maakt niet eens zoveel uit waarin je als bedrijf groeit dat kan van alles zijn: markaandeel, omzet, winst, competentie, efficiency, productenportfolio....Op elk van deze gebieden kun je innoverend zijn, het ene vergt wat meer creativiteit dan het andere en ook de waardering voor allerlei innovaties varieert. De keuze van het gebied waarop je als bedrijf wil groeien is een keuze van het management. Het doel van groei is altijd voortbestaan, dus een lange termijn doelstelling. De aandeelhouder heeft hierover in principe niets te vertellen, als de groeirichting van het bedrijf hem niet bevalt dan verkoopt hij zijn aandelen maar. Veel beleggers hebben een doelstelling die niet strookt met die van het bedrijf: Snelle geld op zeer korte termijn. Dat is in veel gevallen funest voor bedrijven gebleken.
Bijkomend voordeel voor de CEO is dat groei als bedrijfsdoelstelling uitstekend te verkopen is, iedereen snapt het en onthoud het.
Ted Stravers
|
|
6
-
10
-
2006
|
17
:
07
uur
Een aantal punten van innovatie worden in de onderstaande reacties al genoemd. Creativiteit, de regels veranderen.
Vaak genoeg geeft een bedrijf aan te willen 'innoveren'. Mijn tegenvraag is dan al gauw; "Is dit een idee van de directeur, een overijverige marketeer of is de noodzaak van innoveren daadwerkelijk doorgedrongen tot de hele organisatie?"
Innovatie vergt lef. Het betekent dat je je huidge inzichten compleet aan de kant moet zetten. Vaak helpt het om de dagelijkse bedrijfsvoering aan de organisatie over te laten en een externe denktank in te zetten. Maar het inhuren van een dergelijke denktank heeft alles te maken met loslaten.
Zelf ben ik interim marketeer en wordt ingezet op innovatieve projecten. De twee criteria die ik daarbij hanteer zijn; 1. Verlies het core-product niet uit het oog en 2. Durf je denkbeelden om te gooien, geen idee is te gek.
Als dat niet lukt durf dat dan over te geven aan een extern team. De uiteindelijke toetsing van ideen gaat uiteraard in samenwerking met het management en productspecialisten binnen de onderneming.
Ik ben het eens met Hans Pronk: creativiteit is een voorwaarde voor innovatie. Kan ons produkt mits anders gepositioneerd een volslagen onbekende en dus nieuwe doelgroep aanboren?
Kan een traditioneel produkt op een trendy manier op de markt gezet worden?
Blijven we produktgericht marketing bedrijven of gaan we marktgericht kijken?
Ondanks dat de Google 70-20-10 strategie onlangs is aangepast blijft het een mooi voorbeeld. Besteed 70% van je werk aan bestaande business. Gebruik 20% van je tijd aan 'new' business en durf 10% van je geld in te zetten voor experimenten. Houd er bij die laatste wel rekening mee dat een experiment ook kan floppen.