zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Reizen en carrièrekansen lokken manager naar buitenland

31 augustus 2006 - Reizen en een nieuwe stap in de carrière zijn de belangrijkste redenen voor werknemers om in het buitenland te gaan werken. Het beste moment om naar het buitenland te vertrekken, is na een aantal jaren te hebben gewerkt. Daarbij kijken Nederlandse werknemers vaak naar interne mogelijkheden bij hun eigen organisatie wanneer zij in het buitenland willen gaan werken. Dit blijkt uit een internationaal onderzoek dat is uitgevoerd door financieel uitzend- en detacheringbureau Accountemps. Zij ondervroegen 1.765 Human Resources en Finance Managers in elf landen.

Internationaal gezien wordt een nieuwe stap in de carrière (45 procent) het meest genoemd als reden voor vertrek naar het buitenland. Grote uitzondering is Tsjechië waar slechts drie procent van de respondenten carrièrestap als reden noemt. Reizen (42 procent) is internationaal gezien een populaire reden, maar dit geldt in mindere mate voor respondenten uit Tsjechië (zeventien procent), Italië (negentien procent), Frankrijk (21 procent) en Luxemburg (23 procent). Opmerkelijk is dat zowel internationaal als in Nederland 'internationale ervaring' en 'betere/andere levensstijl' niet of nauwelijks als reden worden genoemd.

Beste moment


Als beste moment om een bepaalde periode in het buitenland te werken wordt, zowel internationaal (41 procent) als in Nederland (36 procent), genoemd 'na een aantal jaren werken'. Daarnaast wordt 'na het afronden van de studie' zowel internationaal (36 procent) als in Nederland (27 procent) genoemd als goed moment. Opmerkelijk is dat Nederlandse en Engelse (beide vijf procent) respondenten de enige zijn die aangeven dat 'gepensioneerd zijn' een goed moment is om in het buitenland te gaan werken. Van de Nederlandse ondervraagde managers vindt overigens 21 procent het altijd een goed moment om in het buitenland te gaan werken.

Interne mogelijkheden
In Nederland geeft 39 procent van de ondervraagde managers aan dat hun medewerkers altijd kijken naar de interne mogelijkheden bij hun organisatie wanneer zij in het buitenland willen gaan werken. Daarnaast geeft 20 procent van de Nederlandse ondervraagden aan dat hun medewerkers soms naar de interne mogelijkheden kijken. Hierin wijkt Nederland niet veel af van de andere internationale respondenten waarvan 30 procent aangeeft dat hun medewerkers altijd naar de interne mogelijkheden kijkt en 26 procent geeft aan dat dit soms het geval is. Uitzondering hier is Tsjechië waar slechts vijf procent van de ondervraagden aangeeft dat hun medewerkers altijd kijken naar interne mogelijkheden. Opvallend is dat zowel in Nederland als internationaal gezien maar liefst 31 procent van de respondenten aangeeft dat hun medewerkers nooit naar interne mogelijkheden kijken wanneer zij in het buitenland willen gaan werken. In Luxemburg geldt dit zelfs voor 54 procent van de respondenten.

Buitenlandse sollicitanten
Zowel in Nederland (50 procent) als internationaal gezien (53 procent) geeft de helft van de ondervraagde managers aan dat slechts één tot tien procent van de ontvangen sollicitatiebrieven uit het buitenland afkomstig is. Ierland daarentegen is meer populair bij buitenlandse sollicitanten, hier geeft 23 procent van de respondenten aan dat 25 tot 50 procent van de sollicitatiebrieven uit het buitenland komt. Ook Luxemburg is geliefd bij sollicitanten uit het buitenland, hier geeft 23 procent van de ondervraagde managers aan dat tussen de 50 en 75 procent van de sollicitatiebrieven afkomstig zijn van buitenlandse kandidaten. Nederland is niet bepaald populair bij buitenlandse kandidaten, maar liefst 35 procent van de respondenten geeft aan nooit sollicitaties uit het buitenland te ontvangen. Internationaal geldt dit voor achttien procent van de ondervraagde managers.

 
 Doorsturen   1 reactie  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 
 
 
reacties
 
heer CWPG Dirks  |   | 
1-09-2006
 | 
08:26 uur
Het is voor elke ambitieuze man of vrouw goed om je horizon te verbreden in andere culturen. Je gaat met andere ogen kijken naar zaken, de scoop wordt vele malen ruimer. De managers waar wij mee werken binnen Faros hebben allemaal een ervaring in het buitenland. Het is niet zo dat ze daar voor langere tijd gewoond hebben, maar wel veelvuldig daar vertoefd hebben. Een hele mooie ervaring is ook het werken voor een Duitse en Amerikaanse firma, momenteel doen wij als leading partij met de Farosgroep een paar efficiency implementatie trajecten. De kennis en de werkwijze welke we in andere culturen hebben opgedaan is enorm en brengt voor veel bedrijven een oplossing. Dus indien een aankomend talent de kans krijgt om zijn ervaring in het buitenland te verbreden dan is dat een zeer goede zaak. Onze stelling is; de beste kok heeft in meerdere restaurants gekookt. Ik wens al deze mensen succes.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10