Werving jonge hoogopgeleiden begint op middelbare school
31 augustus 2006 -
De vraag naar hoogopgeleide afstudeerders en starters groeit explosief. Zowel het CBS als het CWI melden een daling van de werkloosheid binnen deze groep en voorzien arbeidsmarktproblemen. Er wordt zelfs een tekort van 75.000 hoogopgeleiden voorspeld voor 2010. Veel bedrijven zien zich daarom genoodzaakt nieuwe strategieën te ontwikkelen voor het werven van jong hoogopgeleid personeel.
Zowel grote multinationals als kleine ondernemers zoeken steeds vaker hun toevlucht tot intermediairs gespecialiseerd in de bemiddeling van deze populaire groep. Daarnaast beginnen deze intermediairs steeds vroeger met het werven van potentieel talent. Soms zelfs al op de middelbare school.
Een van de populaire strategieën die nu gehanteerd wordt door bedrijven is het binnenhalen van jong talent vóór het afstuderen. De grootste stagebemiddelaar van Nederland, StudentenBureau, ziet een gestage stijging van het aantal afstudeerplaatsen voor hoogopgeleide studenten met als belangrijkste motief deze studenten na de afstudeerperiode in een vaste functie door te laten stromen. Op deze manier proberen bedrijven de vergrijzing binnen de organisatie het hoofd te bieden en het werknemersbestand uit te breiden. Bovendien kan de afstudeerperiode tevens prima functioneren als inwerkperiode.
High potentials Ook recruitmentorganisaties werven talent op een steeds jongere leeftijd. Young Executive Recruitment (YER) werft reeds op hogescholen en universiteiten met het Campus Recruitment concept. Zij hebben door heel Nederland 175 studenten ingeschakeld die hun medestudenten in de gaten houden en de high potentials eruit pikken.
Interessante doelgroep TalentToday gaat nog een stap verder en begint de werving zelfs al op de middelbare school. Deze werving en selectie organisatie heeft twee internetconcepten op het gebied van studentenkamers en bijbanen in de markt gebracht om potentieel talent vroeg in de studiecarrière binnen te halen. Op deze manier komt de organisatie nu reeds in contact met scholieren en studenten die rond 2010 de arbeidsmarkt betreden en dus een uitermate interessante doelgroep zijn.