28 augustus 2006 -
Managers van grote bedrijven zien zelden klanten. Jammer, want vanuit de ivoren toren nemen ze vaak geen of de verkeerde beslissingen.De Zwitserse bank Credit Suisse huurde daarom de Amerikaanse consultant David McQuillen in. Hij zou de bankiers wat meer begrip voor consumentengedrag moeten bijbrengen. Hij schopte de bankiers meteen de vestigingen in, met een aantal opdrachten.
Ze moesten geld wisselen, een rekening openen en andere klanten vragen naar hun ervaringen. Daarnaast moesten ze via hun eigen website zien te achterhalen welke actuele hypotheekrente hun bank vroeg en welke pinpassen in het buitenland gebruikt mogen worden. En ze moesten een creditcard aanvragen. Het viel allemaal niet mee. De schellen vielen hen van de ogen. Een manager die lang had moeten wachten, startte meteen een programma om de wachttijden voor klanten in te korten.
Hoeveel managers zien zichzelf niet, zien elkaar niet, zien hun medewerkers niet en hoeveel medewerkers "zien" hun managers niet? Waardoor men slecht voor zichzelf zorgt en slecht voor elkaar zorgt. Gevolg: fysiek, mentaal, emotioneel, sociaal, relationeel en spiritueel verzuim. Dat laatste is niets zweverigs, maar gaat over langs elkaar heen lopen in waarden en normen en visie. Gevolg: laat staan dat men de klanten ziet. Oorzaak: vergaderen in plaats van verantwoordelijkheid nemen voor zichzelf en voor elkaar. Oplossing: zelfinzicht, mensenkennis, inzicht in de verschillende lagen waarin men communiceert, verbinden van doelstellingen. Voor vragen kunt u me mailen.
heer M. Bleecke
|
|
29
-
08
-
2006
|
08
:
32
uur
Het is een bekend verschijnsel dat managers zich vaak onttrekken aan de dagelijkse gang van zaken binnen de organisatie. Ze zijn er als de kippen bij om successen te vieren, maar als er problemen zijn verschuilen ze zich heel vaak achter hun bureau. Ze moeten leren de werkvloer regelmatig te bezoeken en hun mensen op die manier te motiveren door samen de problemen op te lossen.
Echt het werkt!
Cock Meerhof
|
|
29
-
08
-
2006
|
09
:
28
uur
Je kunt als hoger management natuurlijk meteen afdalen naar het niveau van de consument. Een aanpak als hier beschreven lijkt me erg effectief. Maar ook het meer feeling hebben met de werkvloer, de medewerkers die in direct klantcontact, staan levert een enorme bijdrage aan de beeldvorming door management. Deze werkwijze werd prachtig in beeld gebracht door onder meer de serie "terug op de werkvloer" van de RVU. Een rapport dat eerst door de filters van de hiërarchie gaat voordat het op een directiebureau terecht komt, geeft niet noodzakelijkerwijs een goede weerspiegeling van de werkelijkheid.
heer Twan Jonkers
|
|
29
-
08
-
2006
|
10
:
16
uur
Klopt de jonge managers verschuilen zich te vaak achter hun bureau of laptop, vergaderen te veel.
Dit wordt managen op afstand genoemd, zonder gevoel voor wat er leeft bij werknemers, laat staan klanten.
Alles gaat digitaal, de werknemer moet zich steeds meer verantwoorden voor wat hij doet via rapportages.
Straks zit de manager achter zijn beeldscherm en ziet precies waar en met wat de medewerker mee bezig is en overstelpt hem met aanwijzigingen, correcties, opdrachten via zijn tom tom, SMS, mail op afstand.
Lekker makkelijk aansturen op afstand vanuit het torentje en neimand die je aan je hoofd zeurt, maar wel lekker onpersoonlijk zonder gevoel.
peter zwart
|
|
29
-
08
-
2006
|
14
:
20
uur
Absoluut waar dat de manager moeten weten wat er leeft bij zijn collegawerknemers en bij zijn klanten. Maar bij veel managers zit hun agenda al zo vol met andere (opgelegde) verantwoordelijkheden dat het heel lastig voor ze wordt gemaakt. Het gaat er dus niet alleen om dat ze daadwerkelijk op de werkvloer zijn maar ook dat dit niet ten koste gaat van het werk dat ze al hebben liggen (hierbuiten de gemakzuchtige managers gelaten want die verdienen gewoon een schop onder hun kont). Het moet dus geen dwangmatig proces worden maar een gecontroleerde situatie. Anders krijg je alleen maar het effect dat er een gestressde manager op de werkvloer loopt (met alle gevolgen van dien) en deze persoon zien de collega's en klanten liever in zijn ivoren torentje dan bij hun op de vloer.
Flores van Emmerik
|
|
29
-
08
-
2006
|
15
:
35
uur
In dit voorbeeld is het heel zinvol gebleken dat de manager de werkvloer opging. Toch denk ik dat het te gemakkelijk is om altijd de manager de werkvloer op te sturen. Dat het nodig is, betekent dat goede signalen de top niet bereiken en dat moet je aanpakken. Hoe dat moet? Tja, dat zal denk ik bij iedere organisatie anders zijn. Misschien is het voor sommigen inderdaad effectief om managers 1x per jaar een dagje mee te laten draaien. Als vaker nodig is, lijkt met dat een indicatie voor een structureel onderliggend probleem.
heer P Witteveen
|
|
29
-
08
-
2006
|
18
:
20
uur
Wat ik leuk vind is dat iedereen schrijft dat het goed is. Wie heeft het ook werkelijk gedaan???
Ik ben projectmanager en heb de eerste weken van mijn project besteed aan het praten met mensen van de werkvloer. Gevolg: een project dat vanaf de werkvloer tot aan de top wordt gedragen maar vooral uitgedragen.
Ik mijn eerdere baan hielp ik enkele keren per jaar in het magazijn bij het verzamelen van de orders. Weet je meteen wat je de volgende keer als je een actie organiseert beter moet doen.
Je moet het niet alleen een goed idee vinden, je moet het ook wel DOEN!!!
Ton
|
|
30
-
08
-
2006
|
11
:
38
uur
@ dhr. P. Witteveen.
Ik heb het 1 keer ooit niet gedaan en het project waardoor de projectbegeleiding moeizamer ging. Dit was voor mij een leer, sindsdien ben ik alnaargelang de situatie voornamelijk op de werkvloer te vinden.
Ik heb contact met de mensen, de klanten, enz. En ik begrijp het werk en de de problematiek beter als ik zelf meehelp en ik heb bovendien een aangename afwisseling.
Daarnaast krijg je veel respect terug van de mensen op de werkvloer. ook al lijkt het in eerste instantie dat je je status prijsgeeft.
U heeft echter wel gelijk, (te) veel managers verstoppen zich achter drukke agenda's en computers en eigenlijk willen ze niet terug naar de werkvloer, zelfs niet voor een dag. Ze frustreren de mensen op de werkvloer liever met bevelen die nergens op slaan en dragen oplossingen aan die geen oplossing zijn maar een nieuw probleem vormen.
Dit wil echter nog niet zeggen dat ze verder geen waardevol werk doen. Ze laten slechts wat steken vallen aan een kant.
Bovendien kan ik me situatie's voorstellen waarbij het geen meewaarde oplevert als de manager op de werkvloer komt.
Ton
|
|
29
-
08
-
2006
|
13
:
42
uur
Absoluut! Managers moeten de werkvloer op. Meestal denken ze te lichtzinnig over de werkzaamheden van de vloer en komen ze niet verder door aan te sturen met de kreten "het moet!" of "kan best".
Irritant voor diegenen die dagelijks gefrustreerd worden hiermee.
Elke manager zou van tijd tot tijd eens moeten meedraaien op de afdeling zoals in het programma "terug naar de werkvloer."
Een manager die dat doet zal stukken beter functioneren en betere beslissingen kunnen nemen.
Wat houdt hen tegen?
Karel Walg
|
|
1
-
09
-
2006
|
16
:
25
uur
Twan Jonkers:
Vanwaar de verder niet onderbouwde toevoeging "jonge"?