27 augustus 2006 -
Slechts één op de zes managers vindt dat Nederlandse bedrijven een inspirerende visie hebben. En dat terwijl ze een organisatievisie momenteel noodzakelijker vinden dan ooit. Meer dan de helft van de bestaande organisatievisies is in de afgelopen drie jaar ontwikkeld, blijkt uit onderzoek van &Samhoud. Goed nieuws, maar het slechte nieuws is dat slechts zestien procent van de managers vindt dat Nederlandse organisaties een inspirerende visie hebben.
Ondernemingen die deze hebben zijn volgens de managers Philips, Shell, KPN, Rabobank en TomTom. Het bureau ondervroeg 508 managers van 354 verschillende organisaties.
Managers zijn zeer positief over het hebben van een organisatievisie: een visie verbindt en leidt tot focus en daadkracht, zeggen ze. De toegenomen populariteit van visies wordt onder andere verklaard door de veranderingen in de wereldeconomie in de laatste jaren. Toch zijn managers niet tevreden met de huidige stand van zaken. 'Nederlandse visies zijn niet vaak inspirerend en onderscheidend. Omgevingsvragen naar de bestemming van de organisatie blijven vaak onderbelicht. In die zin is er dus ook sprake van grijzemuizenvisies: ze zijn weinig inspirerend of onderscheidend en niet authentiek.'
Betrokken Uit het onderzoek blijkt dat er een tweedeling bestaat tussen organisaties waar organisatievisies tot aantoonbaar succes hebben geleid en organisaties waarin dat minder het geval is. Het onderzoek spreekt van een 'kopgroep' en de 'bus', net als in een wielerkoers. 'Hoe meer tijd een organisatie neemt voor het ontwikkelen van een visie, hoe beter. Ook het aantal betrokken lagen in een organisatie heeft effect op het succes van een organisatievisie. Uiteraard zijn de top en het middenmanagement betrokken en actief. Hoe meer de medewerkers daarnaast worden betrokken en geïnformeerd, hoe meer draagvlak er ontstaat voor de visie zelf en voor de implementatie ervan.'
Bron:Zibb
Na 4 jaar stagnerende economie zien wij ook de laatste 1,5 jaar de vraag naar visie toenemen. Alleen zijn er veel managers die enorm moeten wennen aan deze veranderende omstandigheden. En de huidige omstandigheden verlangen weer ONDERNEMERS op de sleutelposities.
In onze practice Emerging Services zien we dit met name optreden op het gebied van innovatie. Een organisatievisie die voor het grootste deel is opgebouwd rond het innoverend vermogen van het bedrijf heeft volgens mij de meeste kans van slagen. Ruime tijd besteden aan het opbouwen van de visie; absoluut zorgdragen dat het innovatiegat wordt vermeden; doen voor twee; en dan ook afmaken.
Het innovatiegat is een van de grootste valkuilen: leuke sessies gehad, maar doorvoeren in de praktijk valt in het gat van de dagelijkse operationele zaken.
In ieder geval blij om te lezen dat de nederlandse manager zich bewust is van het tekort. De eerste stap is dan gezet.