9 april 2002 -
Vijftigplussers vormen in westerse landen een van de grootste bevolkingsgroepen, ze hebben veel geld en tijd te besteden en ze zijn net zo geneigd om iets nieuws uit te proberen als jongere consumenten. Marketeers zitten vaak echter nog vol vooroordelen, waardoor ze deze groep consumenten links laten liggen.
De vooroordelen over oudere mensen zijn talrijk. Ze staan niet open voor nieuwe dingen. Ze laten zich niet makkelijk beďnvloeden door reclame, en omdat ze geen groot huishouden meer voeren zijn ze eigenlijk ook niet interessant als doelgroep.
Goudmijn In werkelijkheid liggen de kaarten heel anders. Een goudmijn voor reclamemakers dus. Wie erin slaagt om zijn campagne toe te snijden op deze doelgroep zit op rozen. Marketing Online geeft een aantal tips voor seniorenmarketing:
Marketingtips 1. Appelleer aan de sterke punten van ouderen: ervaring, (levens)wijsheid, flexibiliteit in levensomstandigheden
2. Houd rekening met hun 'gebreken': slechtziend- c.q. horendheid, problemen met snelle tv-spotjes
3. Zorg voor een positieve toon: vijftigplussers houden van humor en inhoud, en ze hebben een hekel aan de hijgerigheid die nogal wat reclame-uitingen kenmerkt.
4. Last but not least: het beeld van de schaarse oudere die in advertenties wordt opgevoerd is vaak weinig begerenswaardig.