20 augustus 2006 -
Ondernemingen die gemotiveerd, tevreden en betrokken personeel willen, moeten vanaf de eerste werkdag stappen ondernemen. Werkgevers die de socialisatie van nieuwe werknemers serieus nemen en goed georganiseerde introductieprogramma's ontwikkelen om hen kennis te laten maken met diverse kennis- en verantwoordelijkheidsniveaus, kunnen rekenen op minder personeelsverloop, een hogere productiviteit en meer toewijding en initiatief.
Dit zegt Jamie Gruman, hoogleraar aan de School of Hospitality and Tourism Management van de Universiteit van Guelph in Canada na onderzoek onder 140 afgestudeerden vier maanden nadat ze aan een nieuwe baan begonnen waren.
Hoe beter gestructureerd de introductie van nieuwe medewerkers verloopt en hoe duidelijker verteld wordt wat er van hen verwacht wordt, hoe eerder werknemers zelf op zoek gaan naar informatie en feedback en zichzelf beschouwen als onderdeel van de onderneming. Hoewel persoonlijkheid ook een rol speelt, is vooral de manier waarop de onderneming nieuwe werknemers kennis laat maken met de onderneming essentieel. Werknemers die op een goed georganiseerde manier ingewijd zijn in de onderneming en hun functie, blijken toegewijder en tonen meer initiatief.
Beloning De meeste ondernemingen weten echter niet hoe ze dit aan moeten pakken. De meeste nieuwe medewerkers krijgen één dag intensieve training waarop ze gebombardeerd worden met informatie waar ze niets van begrijpen en/of niet onthouden. Op die manier hebben ze het gevoel slecht voorbereid te zijn op hun nieuwe baan, daalt hun enthousiasme en presteren ze slecht. De eerste indruk is vaak een blijvende, stelt de onderzoeker verder. Een slechte kennismaking kan een langdurig negatief effect hebben en resulteren in een hoog personeelsverloop, verlaagde productiviteit en een negatieve werkhouding. Een onderneming die vanaf dag 1 investeert in zijn personeel wordt daarentegen beloond met personeel dat wil investeren in zichzelf en de onderneming.
Voor mij komt deze constatering bekend voor. Naast het feit dat dit goed is (ook op langere termijn) voor de onderneming, vind ik het niet meer dan normaal dat nieuwe medewerkers op een fatsoenlijke manier in de eerste periode worden opgevangen. Dit ligt aan de heersende bedrijfcultuur. Deze manier van werken wordt overgenomen door nieuwe medewerkers.
Enthousiasme wordt overgedragen van medewerker op mederwerker. Wil je een enthousiaste club mensen hebben die er echt voor gaan, is een goed begin van groot belang.
Ko Leenknegt
|
|
21
-
08
-
2006
|
22
:
39
uur
In de modellen van het instituut Nederlandse Kwaliteit (INK) Heeft betrokkenheid vooral te maken met de tweede fase van ontwikkeling. Kort gezegd betekent het, dat je als ondernemer je werknemers moet vertellen wat de doelstellingen zijn en via welke processen dit bereikt wordt. verder moet de nieuwe werknemer deel worden van het sociale systeem. Er moet saamhorigheid onstaan. De conclusie is juist: De meeste ondernemingen weten echter niet hoe ze dat moeten aanpakken. Zie op mijn weblog artikel 674 (Klik hier)
Kenneth Niekoop
|
|
23
-
08
-
2006
|
06
:
33
uur
Zodra het denkpatroon van leidinggevenden alsmede eigenaren van ondernemingen hoe groot of hoe klein van opzet, verandert van het "ik" handelspatroon en de "het gaat alleen maar om de cijfers aan het eind van het jaar" naar "welkom tot onze groep en wij willen er zo voor gaan met jouw erbij" en "het gaat om de manier hoe wij de eindstreep behalen" , spreekt dat meer tot de menselijke verbeelding om mede te helpen presteren in ondernemingen. Andersom voelt het aan of je een instrument bent en maar uitvoert zonder een geweten te hebben, het gaat toch maar om winst of omzet punt uit; basta slush.
Natuurlijk staat in het realistisch handelen de theorie haaks tegenover de praktijk met hoeveel stellingen wij dit zullen rechtpraten, is het een schandelijk feit dat wij op papier het zo goed weten en in de pratijk ons meer bezondigen om het andersom te doen dan op papier.
Kortom wil je presteren waar danook moet de balans van menskracht, persoonlijke ontwikkeling alsmede geestelijke ontwikkeling van het individu in samenhang staan en zijn met alle actoren en theorieen van productie etc.
LATEN WIJ WAT MEER DOEN AAN "PRODUCTIE VORMENDE EDUCATIE" IN ALLE BELEIDS NOTA'S DAN AAN "BELASTINGEN HEFFEN" EN MEER "DE SOCIALE COACH" ZIJN DAN "TOPMANAGER" VAN HET JAAR.