zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Manager vertrouwt thuiswerker niet

17 augustus 2006 - Managers vertouwen hun medewerkers niet genoeg om ze thuis te laten werken. Ondanks de komst van alle nieuwe technologieën zijn ze nog steeds terughoudend bij het organiseren van mobiele en thuiswerkmogelijkheden voor werknemers.

Dat is de uitkomst van een onderzoek van Mitel, een leverancier van communicatieoplossingen. Hiervoor zijn tweehonderd managers van bedrijven in het Verenigd Koninkrijk onderzocht.

Bijna de helft (42 procent) van de ondervraagde managers gaf aan telewerken niet te gebruiken, omdat onduidelijk is of een medewerker wel of niet aan het werk is. Van de ondervraagden denkt 29 procent dat personeel dat op afstand werkt, kortere dagen maakt. Bovendien vermoedt veertien procent dat telewerkers minder hard werken.



Minder kans op promotie
Ambitieuze telewerkers merken de gevolgen van dit wantrouwen. Van de ondervraagde managers gaf 30 procent aan dat zij minder geneigd zijn telewerkers in functie te promoveren. Collega's die fysiek op kantoor aanwezig zijn, komen eerder aanmerking voor een promotie. De perceptie is dat telewerkers kortere dagen maken en niet zo hard werken, alleen omdat ze niet op kantoor zijn. Dat is niet waar, aldus Mitel: als een medewerker zijn werk niet doet, dan weet een manager dat, of die medewerker nu op kantoor aanwezig is, of niet. Volgens de onderzoekers zijn telewerkers juist productiever. Zij worden minder vaak gestoord en kunnen hun werk beter plannen rond privé-zaken zoals familieverplichtingen.


Bron: Management Team
 
 Doorsturen   6 reacties  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 
 
 
reacties
 
Hans Egtberts  |   | 
18-08-2006
 | 
19:10 uur
"In elke boomgaard is wel een rotte appel te vinden." En de waard vertrouwt zijn gasten wel of niet ... veel is inderdaad afhankelijk van het mensbeeld. Er is heel wat wetenschappelijk en semi-wetenschappelijk onderzoek gedaan naar (on)betrouwbaarheid van mensen. Steevast blijkt daaruit dat slechts een marginaal percentage - zelden hoger dan 5% - daadwerkelijk onbetrouwbaar is. Net zoals het feit dat er slechts een klein percentage misdadigers, criminelen en andere onverlaten rondlopen. Maar onze perceptie blaast deze kleine minderheid op zodat we een negatief beeld van mensen krijgen.

Of telewerkers nu wel betrouwbaar zijn of niet - voor het bedrijf dat dit onderzoek doet past het natuurlijk in het straatje om vooral te accentueren dat het wél mogelijk is - maakt helemaal niet uit: de netto-productiviteit van iemand die op kantoor zit is ook niet zo groot. Veel koffie en thee, wat babbelen bij het kopiëerapparaat, overleggen, vergaderen ... en 's ochtends en 's avonds (bij voorkeur in ieder geval deels in de tijd van de baas) in de file van en naar huis. Als iemand die thuiswerkt dagelijks effectief een uur of vijf produceert levert hij/zij waarschijnlijk meer werk af dan iemand op kantoor.

Moet daarom iedereen thuis gaan werken? Nee, wat mij betreft niet ... dat is een keuze die gemaakt moet worden op rationele gronden: wat kost het en wat levert het effectief op? Elk bedrijf kan daarmee - zonder al te veel problemen - naar hartelust experimenteren. En daarna de voors en tegens tegen elkaar afwegen. Waarbij de "corporate spirit" - wat die dan ook waard is - altijd sterker zal zijn bij niet thuis werken. Maar waarbij mensen wellicht loyaler zijn aan hun werkgever als deze de flexibiliteit kan opbrengen om mensen te laten kiezen (voor zover dat een optie is). Kortom: wantrouwen is een slechte raadsman!
heer A Velstra  |   | 
18-08-2006
 | 
17:09 uur
Managers besteden nu eenmaal -noodgedwongen? - veel tijd aan het aansturen van de zwakkere broeders en zusters in de organisatie. Dus hebben ze vaak een wat vertekend beeld.
In elke organisatie (afhankelijk van het soort bedrijf) heb je 85-90% medewerkers die prima thuis kunnen werken. Een deel wil het zelf ook en functioneert meer dan uitstekend. Een deel daarvan wil het niet, omdat ze het contact met collega's, sparren etc nodig hebben.
Het is wel opvallend dat in mijn eigen praktijk de 10-15% medewerkers die eigenlijk niet thuis kunnen werken, het allemaal wel willen. En dan is de waard(-in) inderdaad degene die de gasten niet altijd vertrouwen kan.
heer F Schophuizen  |   | 
18-08-2006
 | 
08:29 uur
Is daar ook in Nederland onderzoek naar gedaan?
Maria  |   | 
18-08-2006
 | 
09:06 uur
Zoals de waard is, vertrouwd hij zijn gasten!!
M. van Voorstede  |   | 
21-08-2006
 | 
10:45 uur
Een duidelijk voorbeeld van twee zeer duidelijke statements;
"Zoals de waard is, vertrouwd hij zijn gasten..."
"In elke boomgaard is wel een rotte appel te vinden."
De tweede alinea van dhr Hans Egberts kan ik ook zeer beamen... Dan hebben we het nog niet over werknemers die roken, en hiervoor meerdere malen per dag tenminste 15 kwijt zijn.....deze mensen kunnen thuis waarschijnlijk al rokende doorwerken > en dus productiever zijn... Wellicht voor een werkgever juist voor deze doelgroep een goede optie.
r.rekelman  |   | 
1-09-2006
 | 
03:26 uur
Thuiswerken in gezonde balans met teamspirit, door soms ook op kantoor aanwezig te moeten zijn, lijkt mij in veruit de meeste gevallen het meest optimaal.
Niet alleen een grotere productiviteit voor de werkgever maar ook netto meer tijd door minder files, effectievere tijdsbesteding, etc.
De huidige techniek maakt het tevens goed mogelijk om werknemers op hun resultaat te beoordelen en dus niet meteen te veroordelen.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10