16 augustus 2006 -
Narcistische leiders wisselen vaker van strategie, doen meer en grotere overnames en fusies en zorgen in het algemeen voor wisselvalliger resultaten dan hun minder flamboyante collega´s. Dat stellen twee onderzoekers van de Amerikaanse universiteit van Pennsylvania. Samen bedachten ze een 'narcisme-index' om vast te stellen hoe gecharmeerd topmensen van zichzelf zijn. Vervolgens vergeleken ze het narcisme aan de top en de bedrijfsresultaten van 105 grote IT-bedrijven.
De onderzoekers keken daarbij onder meer naar de afmeting van de foto van de CEO in het jaarverslag, hoe vaak de man wordt genoemd in persberichten, hoe lang zijn biografie is in de Who's Who en de frequentie van het ik-woord in interviews.
Dit onderwerp krijgt ruim aandacht in het boek Good to Great van Jim Collins. Ik kan het aanraden.
Gerard van der Hulst
|
|
17
-
08
-
2006
|
07
:
46
uur
Ik ben het voor een groot deel eens met de conclusies van het onderzoek. Uit eigen ervaring heb ik geconstateerd dat bij sommige mensen het een natuurlijke reactie is om te overleven. Het is echter ook gelijk de beperking van deze personen. De andere zijde is echter dat een leider die nooit wordt gehoord maar wel op dezelfde wordt beloond veel geld kost maar voor de onderneming minder charisma uitstraalt en daarmee de onderneming op een mindere goede wijze presenteerd of in het geheel niet presenteerd. Iets van beide is waarschijnlijk de goede mix.