zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Slechte wervingsmethodes jagen afgestudeerden weg

13 augustus 2006 - Bijna een kwart van de Britse afgestudeerden die op banenjacht zijn, hebben een potentiële werkgever weleens de rug toegedraaid vanwege de manier waarop ze behandeld werden tijdens de wervingsprocedure. De grootste klacht, geuit door niet minder dan driekwart van de afgestudeerden: geen enkele reactie krijgen na het sturen van een sollicitatiebrief.

Dit blijkt uit onderzoek door Reed Consulting onder 2.500 pas afgestudeerde werkzoekenden.

Na het niet-reageren door ondernemingen, scoren 'het ontbreken van feedback na een afwijzing'(60 procent), 'de vacature blijkt veranderd of niet langer beschikbaar' (32 procent) en het 'gebrek aan informatie over de onderneming en de functie' (31 procent) hoog op de klachtenlijst. Nog een veelgehoorde klacht was de lange tijd die vaak verstrijkt voor het laatste gesprek eindelijk plaats vindt (23 procent).



Reputatieschade
Volgens de onderzoekers moeten werkgevers zorgen dat het hele wervingstraject, van adverteren tot laatste gesprek, gladjes verloopt om reputatieschade te vermijden. In de huidige strijd om gekwalificeerd personeel en het tempo waarin afgestudeerden doorstoten naar de top van de onderneming, kunnen ondernemingen hun sollicitanten al tijdens de wervingsprocedure beter behandelen als de toekomstige managers die ze zijn.

Klachten
Andere slechte ervaringen van de respondenten, waren onder andere het niet bevestigen van een afspraak (zeventien procent), foutieve salarisinformatie (dertien procent) en verkeerd geschreven namen (tien procent). Een respondent zei: "Het duurde ongeveer vijf maanden voor ik een reactie kreeg op een online sollicitatie. Tegen die tijd was ik allang ergens anders aan de slag." Iemand anders vertelde: "Ik solliciteerde voor de functie van marketingmedewerker en moest voor mijn sollicitatiegesprek een presentatie voorbereiden. Eenmaal aangekomen kreeg ik te horen dat ze eigenlijk een marketingmanager met enkele jaren ervaring zochten. Een enorme verspilling van hun en mijn tijd."
Een derde klaagde: "Ik had een tweede gesprek gehad bij een mediabedrijf en kreeg daarna schriftelijk te horen dat ik niet aan hun eisen voldeed. Een maand later kreeg ik echter een brief waarin stond dat ze me toch wilden hebben. Ik heb het aanbod afgeslagen. Zulke wisselvalligheid vertrouw ik niet."

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10