7 augustus 2006 -
Voor werkzoekenden in de IT is het niet langer genoeg om alleen uit te munten in de technische kant, zakelijke vaardigheden zijn minstens zo belangrijk. Bijna de helft van de IT-managers legt tegenwoordig een grotere nadruk op de zakelijke kennis van sollicitanten dan vijf jaar geleden.
Dit blijkt uit een Canadees onderzoek van Robert Half Technology onder 270 IT-managers en 100 werknemers.
IT is geďntegreerd in elk bedrijfsonderdeel en daarom zijn alleen technische vaardigheden niet langer genoeg voor IT'ers, aldus de onderzoekers. Werkgevers hebben grote behoefte aan IT-professionals die effectief kunnen communiceren met collega's van alle andere afdelingen.
Basisvaardigheden Half Technology raadt werkzoekenden in de IT dan ook aan hun zakelijke vaardigheden te ontwikkelen, inclusief kennis van financiën, marketing en management. IT-professionals die de branche en het bedrijf kennen en de werkzaamheden, werkprocessen, klantrelaties en bedrijfscultuur van het bedrijf begrijpen hebben absoluut de meeste kans de beste banen te krijgen en te behouden.
Trainingen Ook bedrijven zelf dragen hun steentje bij. 50 procent van de IT-managers zegt, in een ander onderzoek van Half Technology onder 1.400 Amerikaanse ondernemingen, dat ze hun IT'ers actief voorbereiden op leidinggevende posities. Met name via mentorprogramma's (43 procent), managementtrainingen (42 procent) en sociale vaardigheidstrainingen (35 procent). Snelgroeiende bedrijven zien het klaarstomen van werknemers op toekomstige managementfuncties als essentieel. Ook kan het gezien worden als een soort van successieplanning, met name in ondernemingen waar veel babyboomers op het punt staan met pensioen te gaan of bedrijven die een koersverandering verwachten ten gevolge van de lage werkloosheidcijfers.
En ook is het grappig dat het onderzoek is uitgevoerd op 270 managers en 100 werknemers. Dat is natuurlijk ook veelzeggend.
Ook grappig is dat men het verwerven van een leidinggevende functie als groei ziet en ervaart. Tussen de regels lees ik dan dat kennis en ervaring op technisch gebied niet als groei wordt gezien. Bedrijven willen wel investeren op het wollige gebied (Sociale vaardigheden en management) maar kennelijk niet in de exacte sector. Het gevolg: Werknemers zijn enerzijds meer met kun volgende (leidinggevende) baan bezig dan met het werk dat ze zouden moeten doen en anderzijds veroudert de kennis van de werknemers die niet willen gaan leidinggeven. Juist in de IT sector is het op peil houden en ontwikkelen van technische vaardigheden, een hoofdzaak.
Wie moet anders het werk doen?
jeroen krijt
|
|
8
-
08
-
2006
|
13
:
31
uur
Grappig dat ook hier de groei naar leiding gevende functie centraal staat. Is dat het doel van een ICTer? Het functioneren van de ICT in zijn huidige functie lijkt mij een aandachts gebied op zich. Deze is zeer technisch georienteerd. Hoe communicatief, effectief, efficient, klant gericht en gemotiveerd is de man of vrouw. De werkgever heeft een groot belang om de ICTer regelmatig op deze vlakken bij te scholen. De toppers springen er dan wel uit. En nadat hij/zij zich bereid verklaren te willen door groeien naar een leiding gevende functie kan er geinvesteerd worden. Hiermee creer je loyaliteit. Vaak zijn deze investeringen vele malen hoger dan de investering op de vlakken waar ik het eerder over had. Zeker wanneer de geschoolde leider het vrijgevige bedrijf gaat verlaten. En die kans is heel groot als je een ieder het leiding geven gaat onderrichten.