zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Ondernemingen kunnen leren van militairen

2 augustus 2006 - Ondernemingen moeten niet frontaal in de aanval gaan maar eerst het terrein grondig verkennen en tactisch opereren. Dat schrijft de Portugese hoogleraar Jorge Vasconcellos é Sa in zijn boek Strategic Moves. Zoals legers op het slagveld kunnen ondernemingen het beste niet frontaal aanvallen, maar zo onopgemerkt mogelijk terrein winnen, bijvoorbeeld via omtrekkende bewegingen.

Omzichtig opereren


Niet minder dan veertien aanvals- en verdedigingsvormen onderscheidt hij. En steeds weer is de regel dat je zo omzichtig mogelijk moet opereren. Het is veel makkelijker je territorium te verdedigen of behoedzaam uit te breiden dan met veel misbaar relatief onbekend terrein proberen te veroveren. Als je ambitieuzer bent, verken dan zeer grondig dat onbekende terrein. Wie met zijn bedrijf de grens over wil moet helemaal goed nadenken. Daar geldt vaak niet wat je in eigen land gewoon bent.

Japanse autoindustrie
Een voorbeeld van een geslaagde 'aanval' is die van Japanse autofabrikanten in de jaren tachtig. Als gevolg van de massale invoer van kwalitatief goede Toyota's, Suzuki's en Mazda's dreigde de inferieure, niet innoverende autoindustrie van de Verenigde Staten omver te vallen. De Amerikanen zijn de slag die toen is toegebracht nog steeds niet helemaal te boven. Dit in tegenstelling tot de Europeanen, die een effectieve verdedigingsstrategie opzetten.

 
 Doorsturen   4 reacties  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 
 
 
reacties
 
Patrick  |   | 
3-08-2006
 | 
20:45 uur
Het bedrijfsleven is qua ontwikkeling te vergelijken met de maatschappij van de middeleeuwen. Veel kleinere koninkrijkjes, bisdommen en hertogdommen die elkaar bestrijden en beconcurreren. Daarin speelde de militaire benaderingen en acties een belangrijke rol voor groei en stabiliteit. Hedendaagse terminologie als het vervoveren van de markt, verkennen van de mogelijkheden en fieldresearch komen ook uit de militaire organisatie. Logisch, want het militaire bedrijf is de oudste doelorganisatie die er is.
s van der velde  |   | 
4-08-2006
 | 
08:31 uur
wist u dat er sinds 1990 al in Nederland een boek op de markt is onder de titel "Krijgen is een kunst". Dit handet over krijskunde en ondernemingsstrategie. Geschren dor Robert Ogilvie ISBN 90-789-57- NUGI 684.
Het bedoelde boek leest geweldig vlot weg en geeft vee praktijk vergelijkingen.
heer E.J. Munck  |   | 
13-08-2006
 | 
15:06 uur
Wie weet of ik mijn managers een paar maanden of weken door de krijgsmacht kan laten opleiden!?

E.J.de Munck
heer Jan Nieuwland  |   | 
14-08-2006
 | 
09:05 uur
Von Clausewitz ......

(Klik hier)

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10