Slecht ICT-beleid tijdbom voor Nederlands bedrijfsleven
24 juli 2006 -
Acht van de tien automatiseringsprojecten loopt faliekant op de klippen. Slechts 1 op de 50 computertoepassingen blijkt echt te werken, is op tijd afgeleverd, binnen het afgesproken budget en uitgevoerd volgens de offerte. Computers en internet hebben het bedrijfsleven veel goeds gebracht, maar menig bedrijf balanceert door een slecht ICT-beleid op de rand van de afgrond.
Van alle bedrijven die in Nederland failliet gaan, sneuvelt de helft door een falend ICT-beleid. Aan de techniek ligt het niet, wel aan de manier waarop we er meer omgaan, schetst vakjournalist Laurens van Aggelen in dit boek. Zijn visie op de wijze waarop we de afgelopen 20 jaar met ICT zijn omgegaan en hoe het beter kan én moet, zet de lezer wel aan het denken. Omgaan met snel veranderende technologie noopt een ieder om vooral te beseffen dat we nu nog teveel tijd kwijt zijn aan nodeloze handelingen en het zoeken naar informatie. Bedrijven nemen te veel risico's en zijn zich er nauwelijks van bewust waar slecht ICT-beleid toe kan leiden, aldus Van Aggelen.
Vakantie Draadloos en mobiel als we zijn, laten we ons gedwee dwingen om vooral 24 uur per dag, zeven dagen per week bereikbaar te zijn. Zestien procent van de Nederlandse managers neemt zelfs op vakantie een notebook mee. Uit een onderzoek van Ernst & Young blijkt bovendien dat van vier van de tien werknemers in het MKB verwacht wordt dat ze bereikbaar zijn tijdens hun vakantie. In Fluitend door het digitale mijnenveld wordt echter duidelijk dat de gewenste productiviteitsverbetering juist vaak sterk afneemt doordat men niet op de juiste wijze met de nieuwe middelen weet om te gaan. Óf doordat daarover geen duidelijke afspraken zijn gemaakt. Zo blijkt uit Amerikaans onderzoek dat een werkgever jaarlijks gemiddeld 5.000 dollar per werknemer kwijt is aan rondsurfen over het internet voor privé-doeleinden. Verder blijkt dat de gemiddelde werknemer wekelijks een uur kwijt is aan het zoeken naar informatie.
Dataverlies Alleen al de gevolgen van dataverlies kunnen voor een bedrijf catastrofaal zijn. Zo haalt Van Aggelen in het boek een onderzoek van Gartner aan waaruit blijkt dat veertig procent van de bedrijven die met dataverlies te maken krijgen, binnen vijf jaar op de fles gaan. Fluitend door het digitale mijnenveld is geen pleidooi om terug te keren naar kaartenbakken, rekenlinialen en kroontjespennen maar zal bij menigeen wel het besef doen groeien dat we eigenlijk maar wat aanmodderen. En dat terwijl een goede bedrijfsvoering steeds afhankelijker wordt van een goed ICT-beleid.
Mijn ervaring is dat het management in veel bedrijven onvoldoende structurele aandacht heeft voor het ICT beleid. Veelal wordt vervanging van software (informatie)gekoppeld aan de vervanging van hardware(technologie). Dit terwijl het eigenlijk twee zaken zijn die volledig los van elkaar staan. Daarnaast wordt het overgelaten aan ICT-ers die in feite alleen verantwoordelijk zijn voor de uitvoering. Het beleid dient op management-niveau bepaald te worden. Daar roept men echter veelal dat ze er geen kaas van hebben gegeten. Terwijl hun hele organisatie erop draait en nog sterker ervan afhankelijk is en iedere verandering grote organisatorische gevolgen heeft.
Het informatiebeleid dient structureel onderdeel uit te maken van het organisatie- en bedrijfsvoeringsbeleid en Planning en Control. Dat betekent dan ook dat de achterliggende werkprocessen helder dienen te zijn/worden. Wat hebben we nodig om deze goed te laten lopen.
De organisatorische kant blijft vaak onderbelicht. Op basis van werkprocessen kan beoordeeld worden wie, wat nodig heeft en wanneer. Bedrijfsgevoelige gegevens dienen afgeschermd te worden. Het is van belang vast te leggen wie waar toegang toe heeft, welke rechten (mutatie/inzage) en wie eindverantwoordelijk is voor beveiliging en back-up.
Digitale informatie verschilt niet van bedrijfsinformatie die we (vroeger) op papier hadden. Als we daar nu eens mee zouden beginnen. En toendertijd schaften we ook niet zomaar allemaal nieuwe kasboeken aan. De oude moesten eerst op. Dus de vraag is of het altijd nodig is om de hardware te vervangen. De allerbelangrijkste vraag is wat willen we bereiken, wat hebben we daarvoor nodig en wat kost het (kosten/baten analyse).
Overigens begrijp ik het probleem met het prive-internetten ook niet zo goed. Alles gaat verschuild onder de noemer privacy-rechten. We accepteren toch ook niet dat het personeel onder werktijd een boek, krant of libelle leest. Dat is voor ons vanzelfsprekend en daar spreken we medewerkers ook op aan. Het is zo simpel na te gaan door af en toe eens door te lichten waar op gesurfd wordt. En net zoals dat hoort is vaak een simpel persoonlijk gesprek onder 4 ogen al voldoende om helderheid te krijgen.
Kortom Waar is onze Hollandse nuchterheid gebleven of hollen we allemaal maar achter iets aan waarvan we niet weten wat het ons oplevert, of het ons iets oplevert, wat het betekent voor de bedrijfsvoering en nog erger wat het gaat kosten? Bezint eer ge begint (communiceer helder en duidelijk)en doe het stap voor stap. Wat hebben we nodig voor ons bedrijf en onze bedrijfsvoering. Nut en noodzaak moet afgewogen worden. ICt dient ondersteunend te zijn en niet leidend . Leveranciers van software programma's komen met pakketten op de markt die zgn. van alles kunnen bieden maar veelal nog niet uitontwikkeld zijn. De vraag is dan ook of dat wat ze bieden is waar u op zit te wachten en of ze ze kunnen leveren wat u echt nodig heeft. We stappen dus in iets waarvan we niet weten waar en hoe het eindigt.
In de profit-sector heeft dit concrete en directe gevolgen voor het bestaansrecht. Wat te denken van de non-profit sector. Daar is de emotionele en financiele schade nog groter en wordt direct op de burger verhaald.
at wordt zichtbaar in onze totale economie waardoor diensten onbetaalbaar worden.
Marcel
|
|
26
-
07
-
2006
|
00
:
07
uur
ICT Beleid is een afgeleide van het Algemeen Beleid en kan door gebruik van Informatieplanning, het opstellen van een meerjarig Informatieplan, het opstellen van jaarlijkse Projecten- en Actitiviteitenkalender binnen de jaarlijkse Planning- en Controlcyclus goed beheersbaar gehouden worden. Zowel top-down als bottom-up. ICT Managers kunnen dat vaak zo voor je uittekenen.
Je ziet nogals eens bij grote organisaties dat ICT niet en alle andere vakgebieden (financien, HRM, sales, juridische zaken, etc) wel vertegenwoordidgd zijn binnen de Raad van Bestuur en/of de directielaag. De hoogste ICT-er zit vaak in de management laag onder de directie of is als staffunctie vertegenwoordigd. Hierdoor treedt een ongelijkheid op die de ICT manager niet kan overbruggen. de ICT manager blijft gezien worden als de adviseur en de uitvoerende lijn- en/of project manager. Bij conflicten met andere vakgebieden zal ICT het meestal moeten afleggen.
Bovendien houden de CEO (meestal commerciele achtergrond) en de CFO (meestal financiele achtergrond) en de verantwoordelijke directeur zich niet graag of vaak bezig met ICT zaken. Enerzijds omdat de ICT manager opereert op de managementlaag en daardoor niet als gesprekpartner gezien wordt, dus zeker niet als decision maker of decision provider. Daarnaast laten deze mensen niet graag blijken niets te snappen of te willen snappen van ICT. En vaak wordt omgekeerd geredeneerd: ICT snapt niets van onze business.
Stel eens een ICT Directeur aan, benoem eens een CIO en geef deze mensen mandaat. Laat ze eens een paar jaar werken aan Informatieplanning. Hierdoor zou het zo maar kunnen dat de huidige execution gap kleiner wordt, het ICT beleid beter en ICT projecten wel beter slagen.
Mag ik 1% van uw besparingen ontvangen? Ik zal een rijk mens worden!
Aviara
|
|
25
-
07
-
2006
|
09
:
17
uur
Deze tendens blijft zich voortzetten zolang er bij de meeste bedrijven geen ICT Manager/Directeur permanent in de directie zit.
Ik ben ervan overtuigd dat als dat wanneer dat wel zo is er veel voor bedrijven zullen veranderen op ICT gebied.
heer H.G. Janga
|
|
25
-
07
-
2006
|
12
:
47
uur
Graag zou ik van u vernemen indien de mogelijkheid bestaat dat u een optie laat plaatsen op de webpagina om het artikel printvriendelijk te maken zodat het geprint kan worden.
Kunt u hierover beslissen en uw webmaster instrueren dat te doen?
l.anders@wanadoo.nl
|
|
25
-
07
-
2006
|
15
:
02
uur
ICT kan nooit en nimmer de oorzaak zijn dat een bedrijf over de kop gaat. Wel falend management.
ICT is niets meer dan een middel om het product dat geleverd wordt door een bedrijf sneller, beter of mooier te maken. Een bedrijf dat schoenen produceert, kan met ITC de handelingssnelheid in het werkproces versnellen door alle simpele doodgewone handelingen te automatiseren.
Maar het moet mensenwerk blijven.
De belangrijkheid van ICT wordt te vaak overdreven. Zoals een boekhouder nimmer het beleid van een organisatie mag bepalen, dient ook ICT-technologie ondergeschikt te blijven aan het management-proces.