zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Oog voor welzijn of overdreven bemoeizucht?

23 juli 2006 - Hogere ziektekostenpremies voor mensen die er een ongezonde levensstijl op nahouden vinden een steeds breder maatschappelijk draagvlak. Maar hoever kunnen en mogen werkgevers gaan in het bepalen van de levensstijl van hun werknemers?

The Wall Street Journal ging samen met Harris Poll op zoek naar meningen.

Gezondheidsbeleid


De helft van de ondervraagden vindt het niet meer dan eerlijk dat mensen met een ongezonde levensstijl meer verzekeringspremie betalen dan mensen die gezond leven. Een derde vindt van niet. In 2003 vond nog 37 procent van de ondervraagden in een soortgelijk onderzoek dat dit eerlijk was en 45 procent van niet. Deze veranderende houding geeft managers nieuwe mogelijkheden om een gezondheidsbeleid op te stellen voor hun medewerkers en gezonde gewoontes te belonen. In Amerika komt het al regelmatig voor dat bedrijven financiële voordeeltjes verstrekken, zoals lagere ziektekostenpremies of een bijdrage in de kosten voor het stoppen met roken, sporten en gewichtsverlies.

Gezonde gewoonten belonen
Nu de ziektekosten steeds verder stijgen, vinden steeds meer consumenten het logisch dat werkgevers gezond levende werknemers een beetje bijstaan. De meeste chronische ziektes houden immers direct verband met slechte voeding, te weinig beweging en roken. Als werkgevers hun werknemers belonen met lagere ziektekosten en hulp bieden bij het verbeteren van hun levensstijl, kan dit net het duwtje in de rug zijn om iets te veranderen. Het blijkt bovendien effectiever om iemand (financieel) te belonen voor goed gedrag dan ongezonde gewoontes te bestraffen met hogere kosten. Deze positieve benadering resulteert over het algemeen in grotere deelname aan programma's ter verbetering van de gezondheid en lagere ziektekosten voor de werkgever.

Hoe ver mag je gaan?
Dit klinkt allemaal leuk en aardig maar de vraag die hieruit voortvloeit is hoe ver werkgevers mogen gaan bij het voorschrijven van de manier waarop iemand zijn leven inricht. Vorig jaar nog ontsloeg Weyo Inc. een aantal medewerkers die weigerden deel te nemen aan een test die uit moest wijzen of ze rookten. Als bedrijven hier al mee weg komen, is het een kleine stap naar het weigeren van sollicitanten met, bijvoorbeeld, overgewicht. Of het verbieden van gevaarlijke hobby's als motorrijden, kajakken, duiken of bergbeklimmen. Natuurlijk mogen werkgevers eisen dat mensen nuchter zijn tijdens werktijd en drank en drugs op de werkvloer verbieden. Maar gaan ze niet veel te ver wanneer ze ook gaan bepalen wat mensen wel en niet mogen in hun eigen tijd en eigen huis?

 
 Doorsturen   1 reactie  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 
 
 
reacties
 
chris visser  |   | 
24-07-2006
 | 
13:44 uur
Natuurlijk mogen werkgevers geen bepalende rol hebben in wat hun medewerkers doen in eigen tijd. De werkgever heeft recht op arbeid, zoals zij dat wenst. Hier mogen ze medewerkers wel op aanspreken mijns inziens. Het gaat om de uren en het gedrag dat medewerker in dienst is, niet daarnaast. Vind de werkgever dat bepaalde aspecten mogelijk een afbreuk veroorzaken voor hen, dan moet dat tijdens de werving gemeld worden. Zo hebben medewerkers keus. Als dan nog het afbreukrisico ontstaat, dan mag werkgever verhalen op medewerker. Verder niet.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10