zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Ondernemingen laaiend enthousiast over China

20 juli 2006 - Ondernemingen uit de hele wereld zien de uitbreiding van de Chinese markt als een van hun grootste uitbreidingsmogelijkheden en verwachten dat de export naar China in 2009 gemiddeld veertien procent van hun jaarlijkse winst uitmaakt. Meer dan acht van de tien managers zien China als kans, niet als bedreiging, en de helft ziet China zelfs als grootste kans voor hun onderneming.

Dit blijkt uit het 'Waking Up To China'-rapport van de Hay Group dat gebaseerd is op interviews met leiders van grote ondernemingen in West Europa, Noord Amerika en Azië.

Winststijging


Uit het onderzoek komt verder naar voren dat zeven van de tien managers denken dat Amerikaanse bedrijven de grootste kans van slagen hebben in China. Ook de Amerikaanse zakelijk leiders zelf zien volop mogelijkheden en denken dat hun export naar China binnen drie jaar bijna verdriedubbeld zal zijn. Ook van Groot Brittannië, Japan, Zuid Korea en Australië wordt Chinees succes verwacht, in tegenstelling tot Italië en Frankrijk. Ondernemingen uit Azië verwachten het meest; zij verwachten dat zestien procent van hun winst nog voor 2009 in China behaald zal worden. Ook West Europese bedrijven zien China als belangrijke groeimarkt en voorspellen een stijging van de winst afkomstig uit China van vijf procent nu tot twaalf procent in 2009. Ondanks de enorme omvang van deze potentiële afzetmarkt heeft echter slechts 47 procent van alle multinationals een Chinese vestiging, hoewel 22 procent die wel binnen vijf jaar op wil richten.

Hindernissen
De grootste hindernis bij uitbreiding naar China zijn culturele verschillen en taalproblemen. Driekwart van de managers denkt dat westerse bedrijven een hele nieuwe manier van zaken doen moeten ontwikkelen om succesvol te kunnen zijn in China. Er zijn echter meer problemen. Het grootste daarvan de slechte bescherming van intellectueel eigendom in China. Meer dan de helft van de ondernemingen verwacht hier problemen mee te ondervinden de komende vijf jaar. Ook de bedrijfsvoering zelf leidt tot kopzorgen gezien het ingewikkelde rechtssysteem van China, de ongelijke behandeling van buitenlandse en binnenlandse ondernemingen en overdadige bureaucratie. Ondanks de enorme groeipotentie op Chinees grondgebied, heeft een kwart van alle multinationals nog geen specifieke strategie met betrekking tot China ontwikkeld. Daarentegen heeft maar vijftien procent van de Aziatische bedrijven geen strategie om zaken te doen in China.

Chinese invasie
Vanwege de omvang van de Chinese markt zou China echter topprioriteit moeten krijgen, aldus de Hay Group. Voordat bedrijven een enorm verkooppotentieel aan zich voorbij zien gaan en bovendien ook in hun eigen land het onderspit delven tegen slimme Chinese ondernemers. Vooral bedrijven in Azië maken zich zorgen over de snelle ontwikkeling van hun buurland. West Europese ondernemingen maken zich juist weinig zorgen. Zij denken dat Chinese concurrenten slechts zeven procent van de Europese markt in handen zullen hebben in 2009. Amerikanen maken zich nog minder druk; zij schatten dat Chinese bedrijven slechts drie procent van hun thuismarkt beheersen in 2009. De algemene overtuiging is dat China alleen een dreiging inhoudt op het gebied van goedkope producten en diensten. Dat is echter niet waar. Chinese bedrijven leveren steeds waardevollere artikelen. Bedrijven moeten hun thuismarkt dus zeker blijven beschermen. Het zakelijk inzicht en de ambitie van China moeten niet onderschat worden.

 
 Doorsturen   4 reacties  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 
 
 
reacties
 
Vercauteren Guy  |   | 
23-07-2006
 | 
12:35 uur
Gachte heer mevrouw,

China is volgens mij voor een beperkt aantal personen ( zaakvoerders van bedrijven ) een goede zaak .
Bij ons op het bedrijf ... Natuursteenhandel ... doet men aan import van chinese blauwe steen .. en grafmonumenten dit materiaal dat vroeger bij ons werd geproduceerd ligt nu volledig stil ...reden goedkope importprijzen ..
Dit kost banen in het bedrijf waar ik werkzaam ben .
De zaakvoerder ligt daar niet van wakker ,zijn mes snijd langs tweekanten .
Belgie bezit een groot aantal steengroeven van blauwe hardsteen waarover technische voorschriften zijn die voldoen aan strenge normen en zijn dus niet opgewassen tegen woekerprijzen en tweedekeus materiaal .
Begrijp me niet verkeerd heb niks tegen China maar ben voor een eerlijke konkurentie en een bescherming van de werkzekerheid .

Mvgr

Vercauteren Guy.

Hans Witjes  |   | 
24-07-2006
 | 
09:09 uur
Kans of bedreiging...
Wat mij betreft komt de goedbedoelde omschrijving over als een vergelijking met het westen..
Ik doel op het feit dat we in het westen tot in eeuwigheid de neiging blijven houden dat we hier "het voorbeeld" zijn voor andere natie's. Doe nu al 3 jaar zaken in China, met rechtstreekse producenten, en heb overal chinees/engels sprekende vrienden gemaakt...De taal problemen ok,maar hiervoor dien je maatregelen te treffen door een duurzame relatie aan te gaan,met mensen die je zelf selecteren kan...Alles is daar`zo op de massa ingericht dat het bewerken van evt.problemen niet direkt handig is voor logge multinationals....Al lijkt het zo stoer om voor een multinational in China te werken...Wat amerika betreft,
Chinezen hebben een bloedhekel aan amerikanen omdat ze een grote mond zouden hebben, nu dat hebben ze hier ook...maar China is booming , over 10 jaar kan hier geen fabriek meer overeind blijven, en wat die export ambitie naar china betreft, ik denk dat er veel waarheid in zit...iets anders om je zorgen over te maken.... de chinezen komen HIER om zich vervolgens te vestigen, dat zie je al gebeuren...we komen zelf met de prijzen niet weg, en de chinees koopt alleen duurzaam materiaal in europa, nu dat kunnen wij over 10 jaar niet meer leveren, want daarvoor hebben we geen personeel, nu niet enover 10 jaar al helemaal niet meer...

Chinezen gaan langzaam aan voor de hogere marges,en komen zelf hun shit verkopen ..In Europa onder andere... mijn relatie in Shanghai, heeft een voorstel neergelegd, en ons gevraagd om hier over na te denken...
En ik denk dat er binnen 2 jaar een chinese naam op mijn pand staat...

Neem banken, ze willen alle filialen dicht gooien,CHINA BANK leunt achter over , neemt eerdaags een sprong, en stopt 300 europese filialen vol met chinese employees, die tegelijkertijd gestuurd worden om de westerse cultuur inzichtelijk te krijgen....voor 2.30 USD per dag... Wie deelt een dergelijke mening met mij ??
Peter Lievens  |   | 
19-03-2009
 | 
14:57 uur
Geachte heer Witjes,

Ik ben geïntreseerd om een luzhong 504 tractor te kopen met front loader + woodchipper. Waar kan ik deze bestellen. (In Dodewaard is de voorraad op)

mvg
Peter Lievens +32 495.38.39.78
Rhana Tersteeg  |   | 
25-06-2009
 | 
11:12 uur
Op de spijker op de kop te slaan.....

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10