19 juli 2006 -
Meer dan veertig procent van de Europese bedrijven is van plan meer open ruimtes te creëren op de werkvloer. Nog eens twintig procent van de bedrijven gaat meer flexibele werkplekken inrichten voor de medewerkers. Dit blijkt uit onderzoek van vastgoedbedrijf Cushman & Wakefield onder vijfhonderd bedrijven in 26 landen.
Nationaliteiten
Duitsers blijken met dertig vierkante meter de meeste ruimte te hebben op de werkplek. Nederlandse medewerkers hebben gemiddeld twintig vierkante meter ruimte op hun werkplek, zes vierkante meter meer dan het Europese gemiddelde van veertien vierkante meter.
Vertrouwelijk Bankiers en juristen hebben de meeste ruimte op hun werk, zo blijkt uit het onderzoek. Ze hebben vaker een eigen kantoor dan andere beroepsgroepen. Vier op de vijf advocaten werkt alleen op een kamer. Dit ruimhartige beleid is terug te voeren op het vaak vertrouwelijke karakter van hun bezigheden. Medewerkers in callcenters hebben de minste ruimte. Zij moeten het doen met acht vierkante meter per persoon.
Bron:Zibb.nl
Er wordt altijd maar gesproken van het aantal m2 per medewerker, maar minstens even belangrijk is de werkomgeving : is er geluidsoverlast, is er discipline, is er afwisseling in de opstelling, staan er bloemen, enz...
Een landschapskantoor, waar geen discipline heerst en waar geen goede regels van inwendige orde gerespecteerd worden, is een continue aanzet tot verstoring van werkzaamheden, wegnemen van concentratie enz...
Er moeten ook voldoende ruimtes zijn voor persoonlijke gesprekken met medewerkers en werkoverleg, waarbij het ander personeel niet gehinderd wordt.
Ook voor flexibele kantoorruimten gelden heel wat meer maatstaven: beschikbaarheid van aansluitingen op het netwerk, telefonie, beschikbaarheid van elementaire voorzieningen (nietjesmachine, perforator, woordenboek, opmslagen enz...)
Dus oppervlakte is slechts één maatstaf van de zovele belangrijke maatstaven.
Als professionel op het gebied van kantoorinrichting ben ik bezig met een nieuw concept dat gaat over Office Wellness.
Mensen zijn de motor van de organisatie. Waaraan moet een kantoor voldoen (naast ARBO regels) om mensen zich prettig te laten voelen. Wie wil daar over meedenken? Graag jullie tips en suggesties.