zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Belgen en Nederlanders zuchten onder informatie-overload

19 juli 2006 - Veertig procent van de Belgen en Nederlanders voelen zich overspoeld door een overweldigende hoeveelheid aan informatie. Niet alleen via traditionele media als tijdschriften, radio, TV en kranten, maar ook via nieuwe en mobiele kanalen, zoals de mobiele telefoon en de PDA. Niet alleen thuis en op kantoor, maar ook onderweg in de trein of in de auto, in de supermarkt en op straat.

Dit blijkt uit onderzoek naar informatiebehoefte onder meer dan 2.000 Belgen en Nederlanders uitgevoerd door Living Tomorrow en InSites Consulting. Meer personalisering van informatie en reclame zou een oplossing kunnen zijn voor de informatie-overload.

Gepersonaliseerde krant
Uit het onderzoek blijkt dat zowel de Belg als de Nederlander voor informatie als eerste naar het internet grijpt. Meer dan 80 procent zou een betrouwbaarheidsindicator over de informatiebron bij zoekresultaten van zoekmachines op het internet echter wel op prijs stellen. De krant komt op de tweede plaats. Wel zegt 46 procent van de Nederlanders en 54 procent van de Belgen dat die veel informatie bevat die hen vrijwel niet interesseert. Ongeveer 30 procent van de Nederlanders en de Belgen heeft dan ook interesse in een digitale krant die enkel die nieuwsfeiten geeft die hen persoonlijk interesseert. Als die zou bestaan zou een kwart van de Belgen en bijna een vijfde van de Nederlanders de traditionele krant links laten liggen. De meeste van hen zijn bereid meer te betalen voor een dergelijke, gepersonaliseerde krant. 27 procent van de Nederlanders geeft de mobiele telefoon aan als informatierelevant medium, evenals 22 procent van de Belgen. Voor 24 procent van de Nederlanders en 37 procent van de Belgen is de tv een relevant medium voor informatievergaring. Het medium dat in beide landen hiervoor als minst relevant beschouwd wordt zijn folders.



Eigen voordeel staat centraal
Door de enorme informatiestroom winnen gepersonaliseerde reclameaanbiedingen duidelijk aan voorkeur. Belgen (76 procent) staan hier wel meer open voor dan Nederlanders (60 procent). Hetzelfde geldt voor op maat gemaakte kortingsbonnen (72 procent versus 55 procent). Een derde zou zich eerder door op maat gemaakte reclame laten leiden dan door gewone reclame. De beste kanalen hiervoor zijn: e-mail, winkelwagentjes en de mobiele telefoon. Ook schermpjes op de koelkast kunnen volgens een groot deel van de consumenten een geschikt informatiekanaal zijn voor commerciële, op maat gemaakte boodschappen. 52 procent van de Belgen en 46 procent van de Nederlanders staat bovendien open voor gepersonaliseerde informatie over bepaalde bankdiensten via de pc.

Mobiele informatie en betaalgemak
De mobiele telefoon wordt in beide landen gezien als een nieuw informatiekanaal met potentieel. Wel vindt de helft van de ondervraagden informatie die via hun mobiele telefoon wordt aangereikt een inbreuk op de privacy. Voor vrijwel iedereen (90 procent) kan enkel informatie die men zelf vooraf expliciet aanvroeg door de beugel. De betaalbereidheid voor mobiele informatie is veertien procent in Nederland en tien procent in België. Micro-payments, betalingen via de gsm in winkels, automaten, parkeergarages, kunnen op een grotere potentiële interesse rekenen in beide landen.

Favoriete informatie
De Nederlander blijkt het meest geďnteresseerd in gezondheid, gevolgd door verkeer en economie en werk. Voor de Belgen staat verkeersinformatie op de eerste plaats, gevolgd door milieu en gezondheid. Zeventig procent van de Nederlanders en Belgen is geďnteresseerd in informatie over snelheidscontroles en parkeerinformatie, vooral als ze via een navigatiesysteem naar de juiste parkeerplaats geleid kunnen worden. Vier van de tien Nederlanders en zes van de tien Belgen hebben interesse in actuele informatie over de regio waar ze zich bevinden. Wat gezondheid betreft, blijkt dat meer dan negen van de tien consumenten graag beter op de hoogte zouden zijn over gestelde diagnoses en bijwerkingen van medicatie. 85 procent van de Belgen en Nederlanders wil meer weten over zijn medisch dossier en meer dan zeven op de tien willen graag meer achtergrondinformatie over hun behandelend arts. Gemiddeld de helft van beide bevolkingsgroepen zegt op internet al naar aanvullende informatie te zoeken nadat een arts een diagnose stelde. Toch vinden ze internet geen volwaardig alternatief voor een bezoek aan de arts. 56 procent van de Belgen en 48 procent van de Nederlanders vindt het niet geschikt voor zelfdiagnoses. Toch staat 27 procent van de Nederlanders en vijftien procent van de Belgen open voor informatie voorafgaand aan een artsenbezoek.

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10