Culturele misverstanden grootste probleem bij outsourcen
16 juli 2006 -
Miscommunicatie en culturele verschillen zijn de grootste problemen die ondernemingen ondervinden als ze gaan outsourcen. Cursussen om een beter begrip van andere culturen op te doen, kunnen de productiviteit daarom gemiddeld tot wel 26 procent laten stijgen.
Dit zegt Accenture na onderzoek onder 200 Amerikaanse managers die werkzaam zijn bij bedrijven die onlangs activiteiten, variërend van IT tot financiën, uitbesteedden.
Gerichte cursussen
Deze conclusie komt overeen met de productiviteitsstijging van 30 procent die gemeld wordt door managers wiens onderneming al gerichte cursussen geeft. Tweederde van hen geeft aan weleens te maken te hebben gehad met miscommunicatie bij hun wereldwijde uitbestedingen. In bedrijven waar geen cursussen zijn, loopt dit aantal op tot bijna driekwart. De grootste problemen ontstaan door verschillende manieren van communiceren, aldus de managers. 53 procent zegt dat verschillende werkwijzes tot problemen leidden en 44 procent noemt verschillende manieren van conflicthantering en verschillende besluitvormingsprocessen als obstakels.
Tijd- en geldwinst Fysieke problemen als communicatiemiddelen en faciliteiten zijn inmiddels grotendeels opgelost. Communicatie zal voorlopig het grootste obstakel zijn voor succesvolle outsourcing. Zodra communicatieproblemen al in een vroeg stadium, opgelost worden, zal dat grote tijd- en geldbesparingen opleveren. Tegelijkertijd zal een beter begrip de betrokkenheid van het personeel verhogen en tot minder onderlinge wrijving leiden.