11 juli 2006 -
MOKKA's heten ze, in marketingtaal: Mondige Oudere, KapitaalKrachtig en Actief. De vergrijzing is een groot probleem, schreeuwen politici. Maar waarom eigenlijk? 50-plussers zijn juist zeer belangrijk voor de economie en worden bovendien steeds belangrijker.Steeds meer bedrijven zien een markt in de senioren. Niet alleen omdat ze in aantal toenemen, maar ook omdat ze steeds rijker worden.
In Nederland stijgt het aantal senioren tot 2020 met 40 procent. In diezelfde periode stijgt hun inkomen 25 procent sneller dan dat van een gemiddeld huishouden, zo blijkt uit onderzoek van Motivaction.
Omzetstijging
De middenstand ziet de omzet nu al groeien dankzij de 'zilveren generatie'. Op dit moment is ongeveer één op de drie kopers ouder dan 50. In 2030 zijn senioren de belangrijkste consumenten. Fietsenfabrikanten en de vakantiesector profiteren volop, net als de media. Hogere omzetten dus, maar ook meer werkgelegenheid. Volgens Jeroen Brinkhoff van het ministerie van Economische Zaken is de vergrijzing vooral goed voor de 'onderkant van de arbeidsmarkt' waar nu nog veel werkloosheid is. Ouderen geven immers relatief veel geld uit aan persoonlijke dienstverlening en huishoudelijk werk.
MOKKA-marketing Ook bedrijven en reclamemakers krijgen steeds meer belangstelling voor de MOKKA-generatie. Op dit moment is nog ruim 80 procent van de reclamebudgetten gericht op 50-minners. Volgens Motivaction gaat dit veranderen, al heeft het volgens hem wel tijd nodig. Maar zodra marketeers zien dat andere merken succes hebben met hun MOKKA-marketing volgen ze vanzelf.
hoe staat het met de senioren binnen organisaties(vergrijzing)... heben zij nog dezelfde waarde als vooorheen voor organisaties..gezien de ontwikellingen z.a. outsourcing.saneringen,outplacement waarbij het meestal de oudere medewerkers( 50 plussers) zijn die allereerst getipt worden .
Herbert Driessen
|
|
12
-
07
-
2006
|
14
:
28
uur
het is wel belangrijk hier te melden dat je niet alle 50-plussers tot de MOKKA-generatie kunt rekenen. Want als je dat doet simplificeer je de problematiek waarmee je te maken krijgt wanneer je deze groep met marketing wil benaderen. Vergeet namelijk niet de grote groep van ouderen die minder welvarend zijn en die van een AOW en soms een klein pensioen moeten rondkomen. Daarnaast zijn de eigenschappen waarover bij MOKKA's gesproken wordt, voornamelijk toepasbaar voor de Babyboomers van na de oorlog en die nu tussen de 46 en 61 jaar oud zijn. Voor de grote groep van 60-plussers gelden weer andere eigenschappen die passen bij hun generaties. Ze zijn echter nog steeds erg intressant voor bedrijven om te benaderen omdat ze gemiddeld gezien ook steeds langer gezond blijven en dus kunnen consumeren. Gezien alle recente publicaties en onderzoeken over senioren en ouderenmarketing dreigt de groep van huidige 60-plussers wel erg op de achtergrond gedrukt te worden. Mijn inziens qua marketing en communicatie onterecht.
Sonia
|
|
12
-
07
-
2006
|
08
:
13
uur
Eindelijk erkenning.
mevrouw a prinssen
|
|
13
-
07
-
2006
|
08
:
57
uur
De MOCCA generatie is een theoretisch model dat door de werkelijkheid snel zal worden achterhaald.
Het is een generatie die langer moet doorwerken wegens afschaffing van de VUT.
Het is een generatie die in de laatste 10 jaar zowel geprofiteerd heeft van de bloeiend economie als het economisch tij flink tegen heeft gehad.
Denk aan de enorme daling in de beurskoersen na de dood van de internethype. Denk aan het DEXIA schandaal en andere voorbeelden van beleggingsproblematiek.
Het is een generatie die te maken heeft met laat kinderen krijgen, danwel tweede leg gezinnen, wat hen op latere leeftijd nog verantwoordelijk maakt voor kindkosten en alimentaties.
Het is een verwende generatie die álles wil wat ze ooit ook hebben gehad, die niet kunnen gaan voor minder: dit betekent hoge schuldenlasten die ná hun pensionering door blijven spelen.
Het is een generatie die nu, in deze jaren en de komende, als oudsten in het bedrijf, door de veranderende strategieën in re-organisaties niet meer vanzelfsprekend gevrijwaard blijven van ontslag. En dat mooie salaris blijft maar een paar jaar basis van je WW. En het maatmanloon van de WW, gebaseerd op dat mooie salaris zal tenminste 1000 euro per maand lager uitpakken dan het salaris deed.
Tel uit je winst...
Nee, die MOCCA's... Het wordt maar een select gezelschap. De rest komt gewoon... op de koffie.
H. van Dijk
|
|
12
-
07
-
2006
|
15
:
59
uur
Ik ben nog net geen 50. Met een flinke bagage aan ervaring en kennis. Nu al blijkt wat voor een toegevoegde waarde ik heb als consultant en niet in vaste dienst bij een organisatie. Helaas voor Nederland is de bekrompen visie op inzetbaarheid van de senior omwille van met name verwachtbare hoge salarissen en "gebrek aan uitdaging" een dolk in de rug van deze economie.
De relatie tussen functie en leeftijd, uitgedrukt in geldelijke waarde moet verdwijnen. Let dan op de opleving van niet alleen de economie maar ook de motivatie in de samenleving en de afname in zorgkosten voor ouderen.
ton van de vorst
|
|
13
-
07
-
2006
|
11
:
40
uur
Goed dat er nu al over wordt nagedacht hoe de oudere kaalgeplukt kan worden. Wettelijke regelingen en verhoging van de pensioengerechtigde leeftijd worden al door onze regering voor hun rekening genomen. Om te voorkomen dat het bedrijfsleven naast de pot piest start er nu een campagne hoe klop ik een Mokka leeg:
Eerst noem je hem mondig, het loont altijd om te beginnen met een compliment,
Daarna oudere, het wordt al wat minder maar de je weet dan meteen wie er bedoeld wordt
Vervolgens stoot je door naar datgene waar het nu precies om gaat: Kapitaal Krachtig
En na deze pijnlijke bewustwording sluit je af met een nieuw compliment: Actief, je bent nog geen dooie ouwe lul.
De afkorting die aldus is ontstaan geeft weer de indruk dat je aan het voorportaal van het bejaardenhuis staat, Alzheimer en Parkinson liggen op de loer. Er is een troost, de verpleegster komt zo met een bakkie koffie, mokka. Dit vooruitzicht moet enorm stimuleren om als vijftigplusser zo snel mogelijk je pegulanten uit te geven voor het te laat is.
herma boers
|
|
3
-
08
-
2006
|
14
:
36
uur
Ik ben zelf 50+ en ben blij met de meer en meer herkenning. Nadat jarenlang (Klik hier) erkenning doet voor 50+ begint het toch hier en daar door te dringen dat wij 50+ met velen zijn en ons niet graag uitgesloten voelen.
Mokka
|
|
8
-
11
-
2006
|
22
:
32
uur
Kijk op www.mokkamarketing.nl voor het laatste nieuws over senioren, ouderen, vijftig plus etcetera.
Helssen Filip
|
|
14
-
03
-
2007
|
08
:
26
uur
Wij merken dagelijks in onze diverse contacten met uiteenlopende bedrijven dat er een duidelijke switch aan het gebeuren is nl. het besef dat morgen de 50% van onze bevolking 50 plussers zullen zijn.
Het is dan ook een boeiende uitdaging om als Marketeer de meest optimale communicatiemiddelen te gerbuiken, deze zonder twijfel zeer interessante groep verder te gaan cibleren.Wordt vervolgt ....
www.belona.be
Arjan in't Veld
|
|
14
-
03
-
2007
|
14
:
03
uur
Beste Flip, als je als marketeer actief bent in dit vakgebied, neem dan eens een kijk op www.mokkamarketing.nl. Wellicht kun je daar in de toekomst ook eens reageren op de topics die ik aansnijd.
Het is waar dat de vergrijzing een groeiend fenomeen is en dat de oudere generatie steeds belangrijker wordt voor de economie. Er zijn verschillende redenen waarom 50-plussers als een belangrijke markt worden gezien:
Bevolkingsgroei: Het aantal senioren neemt toe, waardoor hun potentieel als consumentenmarkt groter wordt. In Nederland wordt verwacht dat het aantal senioren tot 2020 met 40 procent zal stijgen.
Toename van inkomen: Senioren zien hun inkomen sneller stijgen dan gemiddelde huishoudens. Dit betekent dat ze meer te besteden hebben en daardoor een belangrijke doelgroep vormen voor bedrijven.
Aan de relatie leeftijd-functie kan geen geldelijke waarde meer worden gehecht. Let dan op de motivatie in de samenleving, de verlaging van de zorguitgaven voor ouderen en het herstel van de economie.