Manieren om nieuwe werknemers sneller productief te krijgen
2 juli 2006 -
Hoe krijgt u nieuw aangenomen personeel zo snel mogelijk volledig productief? Geen onbelangrijke vraag nu de economie aantrekt en mensen weer vaker van baan wisselen. Gemiddeld duurt het bij administratieve functionarissen acht weken voordat ze helemaal ingewerkt zijn, bij hoger opgeleiden twintig weken en voor managers zelfs meer dan twintig weken. Forse kostenposten!
Informationele versus relationele aanpak Uit Amerikaans onderzoek, waarvan MIT Sloan Management Review kond doet, blijkt dat de 'informationele aanpak', waarbij nieuwkomers een stortvloed aan informatie over zich heen krijgen, veel minder succesvol is dan de relationele aanpak. Bij deze laatste aanpak worden nieuwkomers geholpen om snel een netwerk van relaties met collega's te vormen bij wie zij de informatie kunnen krijgen die ze nodig hebben om productief te worden.
Relatieontwikkeling Vaak wordt gedacht dat goede nieuwkomers zich wel op eigen kracht redden. In werkelijkheid zijn nieuwkomers meestal terughoudend om anderen om hulp en informatie te vragen. Dat is een kwestie van ego en van de wens zichzelf snel te bewijzen. Managers moeten nieuwkomers daarom niet laten dobberen maar constant stimuleren om vragen te stellen. Ook wordt gedacht dat als nieuwkomers maar zoveel mogelijk informatie krijgen, ze vanzelf vinden wat ze nodig hebben. Informatie is inderdaad noodzakelijk, maar managers doen er beter aan om bij nieuw personeel de nadruk te leggen op relatieontwikkeling.
Mentor Verder zou er meer aandacht besteed moeten worden aan de introductie. Een rondleiding en korte groepsvoorstelling zijn weinig zinvol. Beter is een zorgvuldig geplande, strategische introductie bij voor de nieuwkomer belangrijke personen. Ook in de eerste opdrachten kan hier rekening mee gehouden worden. Dus geen kleine, compacte en snel uitvoerbare taken maar opdrachten die de relatieontwikkeling stimuleren. En het allerbeste zou zijn om nieuwkomers te koppelen aan mentoren voor een snelle integratie: iemand aan wie de nieuwkomer triviale vragen (Hoe bestel ik printpapier?) of politiek gevoelige vragen (Wiens mening telt hier het meest?) kan stellen.
Goh, wat een openbaring. Volgens mij roepen HRD-ers dit al zo ongeveer 50 jaar. Schijnbaar moet dit onderzoek iedere tien jaar herhaald worden, om door te dringen bij managers en werkgevers.
Maar ik kan me heel goed voorstellen, dat werkgevers en managers dit verhaal niet willen horen. Want dan moeten ze toegeven, dat de problemen binnen hun organisatie bij hunzelf ligt. En daarbij de meeste managers zijn toch ook gekomen, waar ze zitten zonder andermans hulp?
Nu nog even wachten op de organisatie die zich werkelijk iets aantrekt van de uitkomst van dit onderzoek. Want volgens mij zijn er vast al organisaties die de relatie methode gebruiken. Die hebben dit onderzoek niet nodig. Die zijn namelijk al succesvol met het vasthouden van nieuwe medewerkers.