29 juni 2006 -
De meerderheid van de werknemers die met bedrijfsmatige informatie werken, geeft toe dat ze verkeerde beslissingen nemen ten gevolge van verkeerde of onvolledige gegevens. Dit leidt vervolgens tot verloren productiviteit en meer werkstress. Dat er zoveel gebruik gemaakt wordt van gebrekkige bedrijfsinformatie is overigens een van de best bewaarde geheimen in de hedendaagse zakenwereld.
Dit zegt business intelligence leverancier Business Objects na onderzoek onder informatiewerkers in de Verenigde Staten, Groot Brittannië, Frankrijk en Duitsland.
Slechte beslissingen
Onder informatiewerkers wordt verstaan: personen die werken met gegevens afkomstig van spreadsheets, rapportages, bedrijfssoftware en andere computerapplicaties waarmee de onderneming werkt. Slechts één op de tien van hen zegt altijd over alle informatie te beschikken om gefundeerde zakelijke beslissingen te nemen. Negen van de tien verklaren dat gebrekkige gegevens tot werkstress leiden. Vooral omdat de gegevens die ze gebruiken vaak ter discussie gesteld worden door collega's of leidinggevenden.
Tijd is geld Bovendien kost het natrekken en verifiëren van gegevens waarop beslissingen gebaseerd moeten worden, vaak uren. Informatiewerkers in de Verenigde Staten besteden niet minder dan twaalf uur per week – de kwart van hun werktijd – alleen maar aan het controleren van de juistheid van gegevens. De productiviteit die hiermee verloren gaat is dan ook een enorme kostenpost.
Prioriteit Uit het onderzoek blijkt overduidelijk dat de meeste bedrijven onvoldoende betrouwbare informatie ter beschikking hebben. En dat uit zich in slechte beslissingen en verminderde productiviteit. Prioriteit geven aan het verzamelen van juiste, volledige en betrouwbare informatie kan, volgens de onderzoekers, dan ook leiden tot een aanzienlijke verbetering van de bedrijfsresultaten.
We hebben niet te weinig informatie, maar juist te veel. Het controleren van wat wel bruikbaar is en wat niet, en wat wel betrouwbaar is en wat niet is een groot probleem.
Het gevolg is dat er toch een stuk vakmanschap bij komt kijken om op basis van (door ervaring opgebouwde) intuitie snel de berg met info te overzien en te doorzien. En met de hedendaagse informatie overvloed is het niet zo moeilijk om ontbrekende info alsnog boven water te krijgen (als je weet waar je het te vinden is).
Ik ben het eens ermee eens dat gebrekkige info leidt tot gebrekkige beslissingen. Maar ik zie niet dat dit tegenwoordig slechter is dan vroeger.
A. Stuijt
|
|
1
-
07
-
2006
|
02
:
10
uur
tja, 't komt toch weer neer op de oude regel " eerst organiseren, dan automatiseren. Want "garbage in, garbage out!" Begin met informatie analyse. Om maar wat suggesties te doen.