27 juni 2006 -
Het is geen verrassing dat betrokken werknemers de prestaties van een onderneming opkrikken. Maar dat het zo'n grote impact heeft als uit nieuw onderzoek blijkt, is opmerkelijk. Er gaapt een kloof van bijna 52 procent tussen de jaarlijkse omzet van ondernemingen met betrokken personeel en hun concurrenten met minder betrokken medewerkers.
Zeer betrokken medewerkers bezorgden hun bedrijf een gemiddelde groei van 19,2 procent op jaarbasis in de onderzoeksperiode, terwijl de bedrijven met weinig betrokken medewerkers er gemiddeld 32,7 procent in omzet op achteruitgingen.
Positieve impact Deze resultaten komen naar voren uit onderzoek van ISR onder 664.000 werknemers wereldwijd waarin een aantal financiële gegevens over twaalf maanden geanalyseerd werden, inclusief omzet, netto winst en winst per aandeel. Het netto winst van bedrijven met betrokken medewerkers groeide gemiddeld 13,2 procent per jaar, bij bedrijven met minder betrokken medewerkers daalde dit met 3,8 procent. De bedrijven met betrokken personeel lieten een stijging van de winst per aandeel zien van 27,8 procent tegenover een 11,2 procent daling bij de ondernemingen met weinig betrokken medewerkers.
Welke executive wil niet alleen weten wat hij/zij moet doen om de betrokkenheid te vergroten, maar ook hoe, en daar concrete handvatten voor krijgen?
Zie www.leerdoelen.nl
Marcel Zweers
|
|
28
-
06
-
2006
|
08
:
06
uur
Ik zou graag willen weten op welke manier de betrokkenheid van de medewerkers is 'gemeten'
Hans Cools
|
|
28
-
06
-
2006
|
08
:
48
uur
Hoe gaan we om met een leidinggevende (lees werkgever) die geen motivatiecapaciteiten heeft naar werknemenrs.
A Stuijt
|
|
28
-
06
-
2006
|
08
:
55
uur
Logisch toch? Maar niet "uitbuitbaar"! 't Is een precaire balans. Want betrokkenheid "komt te voet" en "gaat te paard"! Niet iets om mee te stunten, als ondernemer.
N. Dragt
|
|
28
-
06
-
2006
|
20
:
44
uur
Welke medewerkers hebben ze eigenlijk gevraagd om aan te geven hoe betrokken ze zijn? Overigens denk ik, dat als leidinggevenden betrokken zijn, dan zijn medewerkers ook betrokken. Een goed voorbeeld doet goed volgen.