27 juni 2006 -
Beursschandalen en de macht van internet hebben reputatieschade tot een hot issue gemaakt. Hoog tijd voor de raad van bestuur om het merkenbeleid weer boven aan de agenda te zetten. Bedrijven die het moeten hebben van hun corporate merken zijn immers bij uitstek gevoelig voor reputatieverlies. De beste raad voor brandmanagers is dan ook: geef het merkenbeleid topprioriteit. Op bestuursniveau.
Dit is de conclusie uit onderzoek waarover de Journal of Advertising bericht.
Mix-and-match
Is het corporate merkenbeleid eenmaal topprioriteit, dan is het zaak om de daaruit voorvloeiende kortetermijnwinst maximaal te benutten; er is tenslotte niets mis met snel geld verdienen door middel van een 'mix-and-match' merkenportefeuille. Maar daarnaast is het zaak het onderscheid tussen de corporate merkidentiteit en de individuele merken scherp in de gaten te houden.
Key brands Omdat de raad van bestuur zich natuurlijk onmogelijk op álle merken tegelijk kan focussen, geven de onderzoekers de volgende tip: concentreer de aandacht op de key brands die de reputatie en de omzet van het bedrijf bepalen. De rest van de merkenportfolio kan dan aan de marketingafdeling worden overgelaten.
Bron:Marketing Online