zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Hoe thuis voelt u zich op uw werkplek?

21 juni 2006 - Thuiswerken is steeds gebruikelijker in de hedendaagse werkrealiteit, maar andersom nemen werknemers hun huis ook steeds vaker mee naar het werk. Tijdgebrek, files en zware takenpakketten zijn de belangrijkste redenen waarom dingen die normaal gesproken thuis afgehandeld worden, steeds vaker op kantoor plaatsvinden.

Dit varieert van douchen en opmaken tot het betalen van rekeningen en afspraken maken met vrienden en familie. Een en ander blijkt uit onderzoek van detacheringsbureau Office Angels onder 1.600 werknemers.



Verzorging


Bijna driekwart van de vrouwen bewaart make-up in haar bureaula en een derde van hen heeft er totaal geen moeite mee dit op te doen in gezelschap van collega's. Meer dan een kwart doet haar mascara onderweg op – in de trein, metro en zelfs achter het stuur. Meer dan zes van de tien vrouwen en bijna een derde van de mannen bewaart extra kleding op het werk – meestal een pak voor onverwachte afspraken. Bovendien bewaren vrouwen gemiddeld twee paar extra schoenen onder hun bureau. Acht procent van de medewerkers doucht 's ochtends op kantoor en 22 procent doet speciaal boodschappen voor op het werk – veelal ontbijtproducten

Afspraken
Een derde van de ondervraagden onderhoudt alleen contact met zijn vrienden tijdens werktijd, waarbij vooral e-mail gebruikt wordt om afspraken te maken. Nog een kwart geeft toe dagelijks te chatten met vrienden of familie vanaf de werkplek. Niet minder dan 87 procent maakt privé-afspraken, zoals met de kapper of de garage in de tijd van de baas.

Grenzen
Het blijkt dat mensen meer plezier hebben in hun werk als ze een stukje van hun privé-leven mee kunnen nemen naar kantoor. Maar duidelijke grenzen zijn wel op zijn plaats. Er kan bijvoorbeeld spanning ontstaan tussen mensen die veel privé-zaken regelen vanaf hun werkplek en degenen die werk en privé liever gescheiden houden. Bijna zeven van de tien werknemers geeft namelijk aan zich wel eens te irriteren aan collega's die iets teveel niet-werkgerelateerde dingen doen. Grootste ergernissen zijn: het meenemen van kinderen of huisdieren (achttien procent), luide of genante telefoongesprekken (45 procent), stinkende sportspullen die rondslingeren (zestien procent) en bedwelmd worden door overmatig gebruik van deodorant of parfum (negen procent). Een ander risico is dat werknemers zich iets te goed thuis gaan voelen en dus te weinig doen.

 
 Doorsturen   3 reacties  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 
 
 
reacties
 
mevrouw Anneke Visser  |   | 
22-06-2006
 | 
09:36 uur
Prive of zakelijk? in welke tijd zitten wij deze reactie te schrijven? zakelijk uiteraard, of is het toch prive? Prive en zakelijk moeten goed met elkaar gecombineerd kunnen worden. Hoe vaak beginnen wij of blijven wij even wat langer op de werkplek als er iets nog af moet? hoe vaak zijn de pauze's geen half uur? omdat er nog een spoed telefoontje door kwam? Als de prive aangelegenheden niet de overhand krijgen waarom zouden wij dan moeilijk doen? het is net als in een vorige reactie staat, het is geven en nemen. En soms geven wij meer dan dat wij krijgen. Ik moet er wel bij vermelden dat cosmetische handelingen echt niet kunnen. Natuurlijk is de deo af en toe fris, maar opmaken en je haar kappen is iets dat je beter thuis kunt doen relaxt achter de kaptafel of anders even de pauze hiervoor benutten. Wij zijn er niet om er mooi uit te kunnen zien. Werken moeten we allemaal en het werk moet dan ook afkomen. Daar worden wij immers voor betaald. Ik heb een goede vergever en die houd mij nergen op tegen. Menig werkgever zou van hem nog wat kunnen leren.
heer F Schophuizen  |   | 
24-06-2006
 | 
08:26 uur
Normaliter werken mensen overdag. Prive-zaken die per se overdag moeten (b.v. een instantie bellen) doe je dus gewoon tijdens het werk.

Zelf probeer ik de privetijd-tijdens-het-werk te compenseren door of werktijd-thuis of door langer door te werken op het werk. En als het op het werk iets minder druk is, dan probeer ik die tijd te besteden aan mijn eigen ontwikkeling, wat weer ten goede komt aan het werk.

Ik vind cosmetische handelingen een randgeval van prive en zakelijk. Iedereen hoort zich thuis te kleden en op te maken voor het werk. Maar bijwerken hoort gewoon op het werk te kunnen; uiteraard niet op de werkplek zelf, maar in de privacy van een toiletruimte of kleedkamer.

Frank.
Johan  |   | 
26-06-2006
 | 
15:23 uur
Opmaken op het werk is nog tot daar aan toe, dat kost de werkgever niet zoveel geld. Maar wat te denken van de vrije tijdsbesteding van werknemers? Dan gaan ze voetballen en breken ze hun been. Of ze hebben een verjaardagsfeestje en krijgen een kater. En wie draait op voor de kosten? Juist! Altijd weer de werkgevers. Ik wil niet generaliseren, maar de meeste werknemers in dit land leveren nu niet bepaald een goede bijdrage aan de economie. Daarom vind ik dat werknemers in hun vrije tijd niet meer zomaar kunnen doen wat ze willen. Dat kost ons land veel te veel geld! Als dat eindelijk geregeld is, mag mijn personeel zich best eens een keertje opmaken op het werk (op het toilet). En als de auto kapot is dan neem je toch een vrije dag. Daar geven we die toch voor?

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10