19 juni 2006 -
Religieuze en spirituele thema's doen het goed in de reclame. De consument van nu wil meer dan alleen materieel genot, en zoekt ook naar diepere waarden. Steeds meer merken haken daarop in. Terwijl het aantal aanhangers van de gangbare godsdiensten in de Westerse wereld afneemt, schromen adverteerders niet om in hun reclame religieus getinte motieven te verwerken.
Diepere betekenis Zo gebruikt het Braziliaanse alcoholmerk Sagatiba in zijn reclamecampagne een mannelijk model, dat qua uiterlijk en houding 'met gespreide armen' sterk aan Jezus doet denken. Het Britse shampoomerk GHD verkondigt 'The Gospel according to ghd' en predikt een 'nieuwe religie voor haar'. En het parfummerk Samsara is genoemd naar de boeddhistische cyclus van wedergeboorte.
Onbevlekte ontvangenis
Het gebruik van spirituele motieven sluit aan bij de behoefte van de 21e-eeuwse consument om een diepere betekenis aan zijn leven te geven. Maar wil de link met spiritualiteit succesvol zijn, dan dienen adverteerders wel respectvol met het onderwerp om te gaan. Een farmaceutisch bedrijf dat voor zijn morning-afterpil een campagne liet maken met als thema 'de onbevlekte ontvangenis', kreeg zoveel negatieve reacties dat de campagne zijn doel voorbij schoot.
Bron:Marketing Online
Goede te lezen dat er een kentering komt in het managementbeleid ten aanzien van het personeel.
We hebben zojuist een teamdag gehad met 85 mensen die samen een prachtig groot kunstwerk maakten. Samenwerking, praten, voelen, lachen, maar vooral ook
werkzaam voor het bedrijf.
Laat directies meer ook op die weg gaan, even eens niet vanuit het hoofd maar vanuit het hart.
Succes verzekerd.
Een multinational durfde dit aan onder caoching van een bijzondere professor. Wat een goed initiatief van deze consultant kunst en competentie, daar moeten we naar toe.
heer A.H. Steinkuhler
|
|
21
-
06
-
2006
|
10
:
40
uur
Spiritualiteit en ook filosofie zijn ook zeer belangrijk in
het bedrijfsleven.
Voor mij was "de business "een lange vakantie.
Studeerde 20 jaar lang naast mijn job filosofie.
Niet functionren uit het hoof of uit het hart, maar
de balans met het hoofd/hart steeds weten te vinden, dat is de juiste wijze, volgens mij.
En de zaken relaxed met volle bewustzijn doen, is
fantastisch.Een heerlijk gevoel met het hoofd.
''Terwijl het aantal aanhangers van de gangbare godsdiensten in de Westerse wereld afneemt, schromen adverteerders niet om in hun reclame religieus getinte motieven te verwerken.''
Dat lijkt me niet meer dan logisch. Hoe minder 'heilig' het wordt, hoe makkelijker het te gebruiken is voor louter commerciële doeleinden.
Maar toch vind ik het een mooie ontwikkeling. De reclamewereld reflecteer tenslotte wat er bij mensen omgaat, dus dat is een goed teken. En tegelijkertijd haalt het spiritualiteit uit het zweverige verdomhoekje. Als je kijkt naar de Happinezz of zelfs bodhi.tv, dan zie je dat spiritueel echt iets hips is. Dat heeft natuurlijk ook weer z'n nadelen (dat je een boeddhatasje hebt, betekent nog niet dat je je echt spiritueel ontwikkelt), maar laten we het bij het positieve houden :)
Mooi om deze ontwikkeling te zien. Het is goed dat mensen wat meer naar binnen keren. Er is hier zo veel rijkdom, als je op een gegeven moment alles hebt dan ga je vaak veder kijken. Geld maakt ook niet gelukkig, maar de mensen waar je je leven mee deelt wel. Het is goed dat dit gebeurd zodat de samenleving wat milder word. Ik heb veel mensen om weer in balans te komen. Ook hier zie ik dat mensen dit deel van spiritualiteit of zingeving zoeken. Het is mooi om ze daar bij te mogen helpen.
goed artikel ik zou hier graag meer over willen leren
Sander Denk
|
|
3
-
06
-
2013
|
13
:
22
uur
Aardig artikel.
Maar waar gaat het hier om spiritualiteit?
Ik lees louter voorbeelden die betrekking hebben op religie. Hoewel het dicht bij elkaar ligt zijn spiritualiteit en religie twee verschillende dingen. Een spirituele levenshouding is zeker niet per definitie religieus.
Spiritualiteit draait meer om de innerlijke persoonlijke ervaring en expressie dan de religies, die veelal aanspraak maken op een absolute waarheid.
Dit artikel had dus beter ''Religie scoort'' kunnen heten.