Afgestudeerden en werkgevers begrijpen elkaar niet
14 juni 2006 -
De Britse economie ondervindt grote nadelen van het groeiende onbegrip tussen afgestudeerden en ondernemingen. Vooral de veranderende waarden van jongeren en bestaande bedrijfsculturen botsen. Jongeren voelen zich niet op hun plek in bestaande organisaties, die op hun beurt moeite hebben met een generatie met hoge schulden, andere normen en waarden en andere verwachtingen van de verhouding tussen werk en privé.
Afgestudeerden begrijpen weer weinig van hun werkgevers die 'vage' persoonlijkheidskenmerken als kunnen werken in een team en creativiteit steeds belangrijker vinden. Dit blijkt uit onderzoek door denktank Demos en mobiele operator Orange onder meer dan 500 afgestudeerden en 50 HR managers. Discrepantie De reden van de discrepantie lijkt te liggen in de snelle verschuiving tussen vraag en aanbod op de arbeidsmarkt en de veranderde verwachtingen die afgestudeerden hebben van hun baan. Hoewel negen van de tien afgestudeerden zeggen dat ze goed voorbereid zijn op een baan, zijn werkgevers het daar niet mee eens. Meer dan de helft zegt steeds meer moeite te hebben jongeren met de juiste kwaliteiten te vinden, vooral als het om communicatieve en probleemoplossende vaardigheden, creativiteit en innovatief denken gaat. Eigenschappen die voor jongeren helemaal niet als essentieel gezien worden om aan een baan te komen.
Aanpassen
Vier van de tien werkgevers vindt dat veel afgestudeerden moeite hebben zich aan te passen aan de organisatorische hiërarchie waarin ze terechtkomen. De afgestudeerden zelf vinden het bereiken van de juiste balans tussen werk en privé het grootste probleem waar ze tegenaan lopen. Verontrustend voor werkgevers is dat maar een kwart van de starters op de arbeidsmarkt verwacht over vijf jaar nog steeds voor hetzelfde bedrijf te werken.
Oplossingen Beter dan elkaar de schuld te blijven geven van het onbegrip, kunnen werkgevers, overheid, opleidingsinstituten en de afgestudeerden beter proberen samen tot een oplossing te komen, aldus de onderzoekers. Ze hebben elkaar immers maar al te hard nodig. Werkgevers kunnen een steentje bijdragen door meer aandacht besteden aan de optimale verdeling tussen werk en privé en hun nieuwe werknemers helpen hun studieschulden af te lossen en een woning te vinden, mentorprogramma's op te stellen en jongeren te stimuleren te netwerken. Opleidingen zouden op hun beurt meer aandacht kunnen besteden aan creativiteit, communicatieve vaardigheden en ondernemersvaardigheden. Bijvoorbeeld door meer praktijklessen en groepsprojecten in hun rooster op te nemen.
Circuleren Om te voorkomen dat starters in no time weg zijn bij de onderneming, kunnen ondernemingen netwerken vormen met andere bedrijven en jonge werknemers de mogelijkheid bieden te circuleren tussen verschillende werkgevers. Op deze manier wordt de behoefte aan verandering van jonge mensen bevredigd en raakt de onderneming het talent niet voorgoed kwijt. Van de afgestudeerden mag dan natuurlijk best verwacht worden dat ze meer begrip proberen op te brengen voor de veranderende behoeftes van hun werkgevers en hun sociale en creatieve kanten meer ontwikkelen.
Wat een verrassende uitkomst. Is het bekend hoe het staat met de oordelen over en weer tussen afgestudeerden en werkgevers in Nederland
Bas De Graaf
|
|
15
-
06
-
2006
|
11
:
54
uur
Naar mijn idee is dit geen nieuws. Er is altijd al een discrepantie geweest in verwachtingen tussen werkgever en de afgestudeerde student. Het idee om een talentenpool op te zetten tussen verschillende bedrijven is erg leuk. Maar ik denk dat géén enkel bedrijf zijn goed presterende talent graag uit wil lenen aan een ander bedrijf of zelfs een concurrent.
vmaas
|
|
15
-
06
-
2006
|
14
:
38
uur
Daar heb ik persoonlijk juist nooit last van gehad. Ik vond de oudere collega's altijd de fijnste collega's omdat je daarvan kon leren hoe het bedrijf funvtioneerde en in elkaar zat.
Jongere collega's weten - net als jezelf - van niets.
ton van de vorst
|
|
16
-
06
-
2006
|
00
:
32
uur
Als werkgever zou ik grote moeite hebben met de voorgestelde oplossingen. Afgestudeerden zouden nu juist volwassen , zelfstandige mensen moeten zijn maar kennelijk is het zo dat ze, na jaren in de watjes te hebben gelegen, vinden dat hun verse werkgever de plicht heeft hen nog eens aan het handje te houden, te coachen, trainingen verzorgen, huisje financieren... Want prive is zooooooooo belangrijk.
Afgestudeerden hebben op kosten van onze geweldige samenleving mogen studeren opdat ze daarna hun talenten ten dienste kunnnen stellen van die samenleving waarin ze zo prettig hebben kunnen groeien. Dat besef heerst er maar uiterst mager, het oude arbeidsethos is volledig zoek.
vmaas60
|
|
16
-
06
-
2006
|
14
:
48
uur
Wat ik vergeten was - je moet wel een goede baas hebben.
Een waarmee je duidelijke afspraken kunt maken waar je jeallebei aan houd.
De structuur van een goede baas heb je nodig als je pas begint te werken. Een goede baas is goud waard.
Dwz:
- iemand die het vak door en door kent
- iemand die de bedrijfstak kent
- iemand die mensenkennis heeft
- er is wederzijdse sympathie.
Student1
|
|
20
-
06
-
2006
|
10
:
28
uur
Ik denk dat studenten tegenwoordig te vroeg beginnen met werken. Als ik zelf klaar ben, zou ik 21 zijn als ik zou kunnen beginnen met werken. Dit is toch veel te vroeg. Ook denk ik dat mensen zich steeds bewuster zijn van de wereld om zich heen en er meer van willen zien voor ze beginnen met werken.
Over prive leven gesproken, dit is inderdaad steeds belangrijker, maar dit is ook niet gek. Mensen hebben steeds meer door dat je je rust goed kan gebruiken en je plezier niet (alleen) van je werk moet hebben. Daarbij is het zo dat als je van student ineens naar een 40-urige werkweek toe gaat dat je een enorme overgang maakt. Misschien is het verstandig om geleidelijker te gaan werken, zodat je je prive leven niet ineens kwijt raakt.
Wat betreft het creatief en innovatief denken en het bezit van communicatieve vaardigheden, met die woorden worden we op school mee doodgegooid en ik kan me dus ook niet voorstellen dat dit een probleem is in Nederland.
Veel vrienden van mij die al wel zijn begonnen met werken zeggen wel vaak dat ze nog niet het gevoel hadden dat ze alles al geleerd hadden om ook daadwerkelijk goed te functioneren in een bedrijf. Zij lopen er elke dag nog tegenaan.
Joost
|
|
21
-
06
-
2006
|
08
:
52
uur
Het lijkt me dat dit onderzoek niet helemaal opgaat voor Nederland, dit vanwege een aantal punten;
Ten eerste is het onderzoek brits en heerst er daar een heel andere cultuur (dus ook in organisaties) dan in Nederland, hierdoor heeft het onderzoek in Nederland al geen draagkracht.
Ten tweede lijkt het onderzoek, op basis van dit artikel, nou niet bepaald goed onderbouwd. Het is de vraag of de onderzochte populatie representatief is voor alle studenten, daar dit moeilijk is te zeggen zal ik hier verder geen uitspraken over doen.
Feit is wel dat het beter gaat met de economie en het zgn "job-hoppen" weer meer en meer gebeurt, dit het niets met de insteek van jongeren te maken. Net afgestudeerden krijgen vaak een "klap" te verwerken als ze het maatschappelijke leven instappen, dit heeft niks met de huidige jongeren te maken.
Uitspraken over het Arbeidsethos van jongeren zijn dan ook absoluut niet op hun plaats, toegegeven, het gemiddelde niveau van studenten neemt af, maar dit loopt parallel aan het niveau van de opleidingen en de mate waarin opleidingsinstellingen commetcielere worden. Wil men hier iets aan doen dan zal het probleem bij de wortel aangepakt moeten worden en deze begint op de middelbare school.