Bedrijven onderschatten sociale factor bij outsourcing
11 juni 2006 -
Uit onderzoek van LogicaCMG naar het outsourcen van IT-personeel naar de service provider van de onderneming, blijkt dat meer dan een derde van deze projecten problematisch verloopt. Bedrijven onderschatten het belang van de 'sociale factor' namelijk schromelijk.
Selectiecriteria De resultaten zijn gebaseerd op eerder onderzoek door IT-onderzoeksbureau IDC onder 200 decision makers in grote bedrijven in Frankrijk, Groot Brittannië en Duitsland. Hieruit bleken twee belangrijke selectiecriteria voor service providers: prijs en technisch kwaliteiten. Vertrouwen en communicatievaardigheden richting werknemers zijn echter minstens zo belangrijk. Vooral als het gaat om applicatiebeheer is het essentieel dat know-how en vaardigheden behouden blijven voor de onderneming. Dit maakt de vraagstukken rondom overplaatsing nog belangrijker.
Toekomstperspectief
De grootste problemen blijken te ontstaan ten gevolge van een slechte communicatie met de betrokken werknemers. 34 procent van de ondernemingen heeft moeite mensen te overtuigen zich te laten overplaatsen. Met name door het ontbreken van toekomstperspectief. Terwijl dit nu juist het belangrijkste is voor werknemers en vaak het succes van een project bepaalt. Ook een slechte voorbereiding loopt veelal uit op mislukking. Meer dan een derde van de projecten ondervindt problemen daardoor. Voor vijftien procent van de ondervraagde bedrijven leidde dit tot vroegtijdige beëindiging van het project. Communicatie en vertrouwen Gezien het toenemende belang van outsourcing, is goede communicatie essentieel. Het is belangrijk werknemers goed te informeren, helemaal als de overplaatsing plaatsvindt op vrijwillige basis. Niet alleen over het project zelf, maar ook over het toekomstperspectief dat daaruit voortvloeit. Samenwerking met de onderneming waar het personeel geplaatst wordt, speelt hierbij een sleutelrol: vanaf het begin moet de communicatie op één lijn gesteld worden. De twee ondernemingen moeten samen een goed beeld schetsen van de structuur, de bedrijfscultuur en de locatie. De onderneming moet bovendien nagaan of het bedrijf waar de werknemers terechtkomen, betrouwbaar is en de kennis niet verloren gaat.
Dit is een slecht geschreven samenvatting van de conclusies van het rapport.
Als je kop weergeeft dat de "sociale factor" onderschat wordt, omschrijf dan ook wat die inhoudt en waarom die zo belangrijk is. Communicatie is een key factor bij outsourcing, niet alleen in de IT branche. Betere research van de journalist had een beter stuk opgeleverd.
Ik zou zeggen: kom eens praten. Ik begeleid reorganisaties vanuit mijn stresscoachingspraktijk en daarbij is de sociale factor enorm belangrijk.
Als je mensen op een plezierige, warme manier uit het bedrijf begeleidt en toeleidt naar een nieuwe, enthousiast ontvangen werkplek zul je enorm veel winst boeken in de werklust en toewijding van de achterblijvers in je bedrijf. Ergo: de mensen die je niet meer kunt gebruiken tóch met een goed gevoel achterlaten en de mensen die je wel kunt blijven gebruiken met hernieuwd elan en saamhorigheid aan de slag. DIT zijn precies de factoren die bij bijna alle reorganisaties worden vergeten en verloren in het proces van downsizing. Erg jammer.