11 juni 2006 -
De tijd van 'de nieuwe eerlijkheid' is aangebroken. De 21e-eeuwse consument verwacht van bedrijven dat ze oprecht en authentiek zijn. En dat vraagt om zorgvuldige communicatie, want het vertrouwen dat consumenten in bedrijven hebben is gering.
Volgens recent Duits onderzoek gelooft niet meer dan een kwart van de mensen dat bedrijven hun klanten op eerlijke wijze informeren. Behalve wantrouwend zijn consumenten ook goed geïnformeerd. Via internet wisselen ze met elkaar informatie uit over merken en producten. Een site als www.corporatecritic.org (waar bedrijven cijfers krijgen voor hun sociale verantwoordelijkheid) is allang niet meer het domein van radicale anti-globalisten, maar wordt ook door gewone consumenten bezocht. Het tekent de wijze waarop de consument van de 21e eeuw naar bedrijven kijkt. Hij verlangt dat ze zich maatschappijbewust opstellen en dat in hun communicatie uitdragen.
Geen fake
Zo is oliemaatschappij BP al geruime tijd bezig met milieubeleid en heeft Miele al jarenlang een stichting die zich onder meer richt op het bestrijden van de jeugdwerkloosheid. Unilever doet het goed met de Dove-campagne, die echte mensen laat zien in plaats van de modepoppen die we van oudsher in de cosmeticareclame aantreffen. Dat consumenten belang hechten aan authenticiteit, betekent niet dat bedrijven zich acuut een authentiek imago moeten aanmeten. Want als dat 'fake' is, heeft die kritische consument dat zo door.