zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Betrokken medewerkers versterken concurrentiepositie

7 juni 2006 - Investeren in uw werknemers loont. Het vergoot de betrokkenheid bij hun bedrijf en kan tot concurrentievoordeel voor hun werkgever leiden. Maar alleen investeren in de opleiding en ontwikkeling van werknemers brengt risico's met zich mee. Het kost geld en de kans bestaat dat een werknemer de organisatie verlaat voordat de investeringen zich hebben terugbetaald.

Dit stelt Register Marketeer Cor de Man, die op 14 juni promoveert aan de faculteit Gedragswetenschappen van de Universiteit Twente.

Risico's
Omdat investeringen in medewerkers in één keer kunnen verdampen als ze de organisatie verlaten, moeten werkgevers ook de affectieve betrokkenheid van medewerkers zien te vergroten. Dit is het soort betrokkenheid dat uiteindelijk tot concurrentievoordeel leidt, aldus de promovendus. Deze betrokkenheid kan onder andere worden bereikt door opleidingen en trainingen beter aan te laten sluiten op het ontwikkelvermogen van de werknemer. Ook nevenzaken als locatie, sfeer en groepssamenstelling beďnvloeden het beeld dat de werknemer van de organisatie heeft en stimuleren en versterken deze de contacten met collega's.

Geen woorden maar daden


Uit De Mans promotieonderzoek komt naar voren, dat organisaties die al vroeg in de arbeidsrelatie met hun medewerkers afspraken maken en nakomen, een stevigere en blijvendere betrokkenheid tussen medewerker en organisatie ontwikkelen. Niet beloven, maar ook doen, is hierbij het credo.

Vertrouwelijkheid

Verder benadrukt De Man de noodzaak om nauwkeurigheid en vertrouwelijkheid in acht te nemen bij het onderzoeken van het ontwikkelvermogen van een werknemer. Nu organisaties op grote schaal samenwerkingsverbanden en fusies aangaan, lopen werknemers met een 'zwakker' ontwikkelvermogen het risico buiten de boot te vallen. Het gevolg: hun beeld van de onderneming wordt negatief beďnvloed, hun betrokkenheid neemt af en uiteindelijk presteert de hele organisatie minder.

 
 Doorsturen   5 reacties  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 
 
 
reacties
 
Ron van Rijswijk  |   | 
8-06-2006
 | 
12:23 uur
Niet alleen aansluiten op het ontwikkelvermogen maar vooral ook op de (ontwikkel)ambitie van de werknemers blijkt - zo heb ik in veel organisaties ervaren - vruchten af te werpen. Hoe vroeger het stadium waarin een organisatie hieraan aandacht besteeds hoe groter de motivatie, betrokkenheid en produktiviteit van medewerkers.
Ron van Rijswijk, IP Coaching
Mevrouw N. de Lira  |   | 
8-06-2006
 | 
12:58 uur
Met de stelling dat betrokken medewerkers de concurrentiepositie verbeteren ben ik het zeker eens.
Opleidingen en trainingen zorgen er voor dat, doordat er in ze geinvesteerd wordt, een vertrouwensband ontstaat. Echter vind ik dit zeer betrekkelijk.
Zelf ben ik er van overtuigd dat emotionele betrokkenheid een veel grotere rol moet spelen. Wanneer medewerkers voelen dat de werkgever oprecht en rechtstreeks zijn waardering uit naar de medewerker vergroot dit de betrokkenheid. Dit hoeft geen dure investering te zijn. Met een simpel schouderklopje kan direct gestart worden. Het onderhouden van de relatie en blijven werken hieraan is de kunst.
www.schouderklopje.nu
F. Lodewick  |   | 
24-06-2006
 | 
13:36 uur
Diverse klanten van ons bedrijf zitten met een probleem zoals in de tekst is beschreven. In een aantrekkende arbeidsmarkt wordt het probleem alleen maar groter. Zaak voor de werkgever is nu om de beste medewerkers te behouden en afscheid te nemen van (vrijwillig) vertrekkende mensen die niet in de toekomstvisie van het bedrijf passen. Uit ervaring van klanten blijkt dat dat niet lukt door alleen maar salarisverhoging.

Sfeer en groepssamenstelling zijn misschien wel belangrijker. Zeker omdat de mensen die hier niet in passen zelf een conclusie kunnen trekken terwijl de mensen die dat wel doen een gevoel van "hart voor de zaak" krijgen. Dan is je doel bereikt.

Afscheid nemen hoort erbij, maar het liefst niet van je meest waardevolle medewerkers.

www.resolvo.nl
heer AF Dillema  |   | 
18-05-2007
 | 
16:13 uur
Ik zou graag meer informatie willen ontvangen aangaande dit onderwerp, daar ik bezig ben met een onderzoek naar betrokkenheid van personeel.
M van der Kaaden  |   | 
9-06-2008
 | 
16:50 uur
Ook ik ben bezig met een onderzoek naar betrokkenheid van personeel en zou graag er meer over willen lezen.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10