7 juni 2006 -
Van alle organisaties met meer dan 50 werknemers koopt slechts 6 procent nieuwe PC's en servers online. Het merendeel van de hardware wordt nog altijd rechtstreeks bij de leverancier aangeschaft. Dit vooral vanwege de voorkeur voor korte lijnen en een vast aanspreekpunt.
Dit blijkt uit de Marketing & Channel Survey van Heliview, een onderzoek naar het aankoopgedrag van ICT managers. ICT managers die online kopen zijn overigens wel tevreden.
Merktrouw Ook blijkt uit het onderzoek dat meer dan éénderde van de organisaties zich voor de aankoop van nieuwe pc's en servers steevast tot een vaste leverancier richt. Voor het merendeel van de organisaties is HP de belangrijkste hardwareleverancier. 25 procent kiest voor Dell.
Snelle besluitvorming Opvallend is dat het aanschaftraject van nieuwe hardware beduidend sneller verloopt dan dat van andere ICT producten en diensten. Het proces van het vaststellen van behoeften tot het tekenen van een order duurt in ruim 40 procent van de gevallen slechts 1 tot 2 weken. Bij de aankoop van bedrijfssoftware duurt die periode vele malen langer.