zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Jonge managers zijn risicomijdend

6 juni 2006 - Jonge managers zijn allesbehalve revolutionaire types. Met de vermeende ondernemingszin van de jonge generatie leidinggevenden valt het erg mee. Ze zijn eerder risicomijdend. De jonge manager is vooral een vat vol tegenstrijdigheden, schrijft Management Team, dat een rondgang maakte langs een aantal HR-managers bij grote bedrijven. Paradoxen
Het is moeilijk om één etiket te plakken op de jonge managers van nu, omdat de paradoxale karakters kenmerkend zijn voor deze groep. Zo vinden ze het het krijgen van feedback erg belangrijk, maar die mag niet te negatief zijn. Ook zijn ze vaak doelgericht maar ontbreekt ook het oog voor de lange termijn



Ophoepelen


Daarnaast zijn ze erg ongeduldig in de omgang met oudere collega's. Ze vinden dat de ouderen het tempo moeten bijbenen. Lukt dat niet, dan moeten ze 'ophoepelen'. Verder ontbreekt het de jonge managers bij tegenvallende resultaten vaak aan zelfkritiek. 'Ik heb toch mijn best gedaan', is een veelgehoord excuus.


Bron: Zibb.nl
 
 Doorsturen   5 reacties  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 
 
 
reacties
 
Hans Egtberts  |   | 
7-06-2006
 | 
09:45 uur
Het lijkt me érg goed als de redactie van ManagersOnline maar ook die van Zibb.nl (en degenen die op dit issue-statement willen reageren) het volledige artikel in ManagementTeam lezen. Hieruit ontstaat een heel ander beeld van de "patatgeneratie". Een veel evenwichtiger beeld dat niet alleen een zekere risicomijding laat zien (wie in Nederland is nu eigenlijk niet risicomijdend?) maar een ambitieuze generatie die vooruit wil komen en in staat is om creativiteit en innovatie ruim baan te geven.

Mijn advies aan ManagersOnline is om in ieder geval niet meer klakkeloos alles over te nemen wat elders is samengevat in één alinea. Lees de oorspronkelijke bron! En maak daar dan een samenvatting van, dan komt er in ieder geval een wat objectievere berichtgeving uit de bus.
mark leenaerts  |   | 
7-06-2006
 | 
12:11 uur
Als student (en hopelijk aankomend manager) wil ik deze resultaten ook wel even bekritiseren:

a) Ik vraag me af of "mijn" generatie risicomijdend is, of alleen méér risicomijdend is dan de vorige generatie... Wanneer dit laatste het geval is, dan lijkt me dat geen slechte zaak: tien jaar geleden is immers verschrikkelijk veel geld verloren gegaan door investeringen in allerlei (risicovolle) dubieuze (internet)ondernemingen. Iets meer terughoudendheid zou dan ook niet verkeerd zijn.

b) De grote behoefte aan feedback lijkt me ook geen slechte zaak. Immers, zelfevaluatie kan zich alleen op bewust gedrag richten, en beslaat daarom slechts zo'n 10% van het daadwerkelijke gedrag.

c) Nog een reactie op de bovenstaande reactie van de heer Egtberts: om mij heen zie ik inderdaad veel aandacht voor creativiteit en innovatie, maar zelden in de juiste context. Te vaak worden beide begrippen als op zichzelf staand gezien. Zo hebben al m'n mede-studenten de mond vol van de kennisproductie en vernieuwing, maar houden zij zelden rekening met het feit dat er vráág naar kennis moet zijn, of dat men moet weten waar de kwaliteiten van een onderneming liggen voor die onderneming innovatie kan verkopen.

Dat feedback niet negatief mag zijn, en zelfkritiek ontbreekt, dat is inderdaad kwalijk. Dat is echter een trend die zich al langer afspeelt, een gevolg van de weinig principiële houding van managers. Wanneer het image een meer centrale rol gaat krijgen ten koste van de daadwerkelijke kwaliteiten, gaat het volstaan om kritiek weg te wuiven in plaats van ter harte te nemen.
vmaas  |   | 
7-06-2006
 | 
14:24 uur
Klopt eerlijk gezegd wel met mijn ervaringen toen ik rond de 28 was vonden de meeste van mijn leeftijdsgenoten zich ervaren en wijs genoeg voor een duurbetaalde management of consultancy functie - niet gehinderd door enige kennis.

Daar zaten ze vervolgens in de baas zijn tijd te beleggen of schiftelijke cursussen te doen - of op een andere manier hun zakken te vullen.

ton van de vorst  |   | 
9-06-2006
 | 
19:58 uur
Ik vraag me af of hierover iemand verbaasd is. De jonge manager is een keurige imitator van de zakkenvullende manager op leeftijd die het ook allemaal niet meer weet. Daarom: Zorg vooral goed voor jezelf en wees lief voor de invloedrijke mensen uit je omgeving. Vermijdt conflicten en doe geen nieuwe dingen die het risco van mislukking en hoongelach met zich meebrengen.
De paradox ontstaat vanuit de opleiding waar je precies het tegenovergestelde leert. De praktijk leert dat in veel gevallen het toepassen van eigen inzicht niet bevorderlijk is voor het behalen van succes in de onderneming. Politiek gekonkel scoort beter. Boekjes als "Hoe wordt ik een rat" zijn heel illustratief in dit opzicht.
Michel STEYAERT  |   | 
9-06-2006
 | 
23:19 uur
Akkoord met reactie van Ton VAN DE VORST.
Volledig akkoord voor wat u noemt het politiek gekonkel dezer dagen. Men is meer bezig met het behalen van succes (lief voor succesvolle mensen of "coming stars", en de minder scorenden de rug toe te keren, i.p.v. die juist te integreren in de organisatie.)

Nieuwe dingen doen? Neen, eigen initiatief wordt vaak niet meer aangemoedigd, soms in de kiem gesmoord.



REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10