Werkgevers, controleer de email van uw werknemers!
6 juni 2006 -
Dat bedrijven zich zorgen maken over het e-mail- en surfgedrag van hun medewerkers is niet nieuw en blijkt ook nu weer uit het jaarlijkse onderzoek naar internetbeveiliging van Proofpoint. Amerikaanse en Britse bedrijven ondernemen inmiddels ook daadwerkelijk actie. In met name grote bedrijven is het steeds normaler de uitgaande e-mail van de medewerkers te (laten) lezen en analyseren. En niet voor niks.
Het blijkt dat in één op de drie bedrijven in Amerika en Groot Brittannië al eens vertrouwelijke informatie uitgelekt is via email en bij 36,4 procent is de privacy van de werknemers of de bescherming van bedrijfsgegevens geschonden middels de elektronische post.
Gevoelige informatie Uit het onderzoek komt verder naar voren dat bijna één op de drie ondernemingen in het afgelopen jaar een werknemer ontslagen heeft wegens schending van het e-mailbeleid en dat meer dan de helft weleens een medewerker berispt heeft daarom. Ondernemingen schatten dat niet minder dan één op de vijf uitgaande e-mailberichten informatie bevat die een juridisch of financieel risico vormt. Bij 34,7 procent van de bedrijven is ook daadwerkelijk gevoelige bedrijfsinformatie naar buiten gelekt in het afgelopen jaar. 21,1 procent hiervan betrof klantgegevens, 15 procent had betrekking op intellectueel eigendom van de onderneming. Meer dan 25 procent van de ondernemingen had al eens e-mail van werknemers moeten overleggen in de rechtbank.
Fora en blogs Naast e-mail beschouwen bedrijven ook blogs en internetfora als risicofactoren. Tien procent van de ondervraagde ondernemingen liet onderzoek uitvoeren naar het ongeoorloofd verspreiden van gevoelige bedrijfsinformatie via dergelijke kanalen. Bijna één op de vijf ondernemingen heeft de afgelopen twaalf maanden een werknemer betrapt en bestraft wegens het overtreden van de bedrijfsregels op dit gebied. Zeven procent van de werkgevers ging zelfs over tot ontslag.
Bij mijn vriendin op het werk (B-to-B verkoop per telefoon) wordt zakelijke e-mail door de receptie gelezen en naar de desbetreffende werknemer doorgestuurd. Als een werknemer een persoonlijke e-mail stuurt, krijgt diegene een waarschuwing omdat daar een streng e-mail beleid van kracht is.
Zelfs als iemand een persoonlijke mail krijgt toegezonden krijgt diegene ook een waarschuwing en van tijd tot tijd wordt zelfs internet afgesloten. De werkgever heeft bepaald dat internet daar geen prioriteit is. De werknemers vinden van wel
i.v.m. de kennis die ze over bedrijven willen opdoen voordat ze telefonisch contact opdoen (dit bepaald zelfs een deel van de kwartaalomzet.))
Nu is mijn vraag of iemand mij kan vertellen in hoeverre dit door de werkgever kan worden toegepast.
Wouter
|
|
22
-
04
-
2013
|
08
:
30
uur
Dit soort ondernemingen en managers zijn een kort leven beschoren. Solliciteren of straks een bod doen op de failliete boedel is het devies. Dit is echt niet meer van deze tijd.