35 procent van de grote pan-Europese ondernemingen verwacht dat mobiele communicatiemiddelen en technologieën hen in staat stellen om de komende drie jaar vanuit minder vaste locaties te werken en minder kantoorruimte te gebruiken.
6 juni 2006 -
Er lijkt een kentering te komen in de opmars van de Blackberry. De toename in het gebruik van BlackBerry's (mobiele emailapparaatjes) neemt af ten opzichte van smartphones (in feite een telefoon en Blackberry ineen); grote Europese ondernemingen verwachten de komende drie jaar vijf procent minder gebruik te gaan maken van BlackBerry's. Zij verwachten echter dat het gebruik van smartphones toeneemt met 7 procent.
Dat blijkt uit uit onderzoek van IT-dienstverlener Avenade onder 210 Europese Chief Information Officers (CIO's). Het onderzoek beschrijft de beperkingen, kansen en technologische trends tussen nu en 2010 van de mobiliteitsstrategieën van Europa's grootste organisaties.
Minder kantoorruimte
De komende drie jaren gaat er behoorlijk geïnvesteerd worden in mobiliteitstechnologie, zo blijkt. Eenderde van de ondervraagde CIO's is ervan overtuigd dat deze investeringen het mogelijk maken om de benodigde kantoorruimte te reduceren. Bovendien verwachten zij dat het aantal vestigingen kan worden teruggedrongen. 35 procent van de grote pan-Europese ondernemingen verwacht dat mobiele communicatiemiddelen en technologieën hen in staat stellen om de komende drie jaar vanuit minder vaste locaties te werken en minder kantoorruimte te gebruiken.
Meer budget De ondervraagden zeggen in meerderheid (53 procent) de komende jaren meer geld uit te geven aan mobiele technologie. Op dit moment geeft meer dan helft van de CIO's geeft aan minder dan vijf procent van het budget te besteden aan technologieën om mobiel werken mogelijk te maken.