5 juni 2006 -
Ondernemingen die in de ogen van het publiek sociaal verantwoord over willen komen, moeten topprioriteit maken van hun werknemersbeleid. Nog voor ze zich druk gaan maken om milieu of liefdadigheid. Dit blijkt uit onderzoek van het Amerikaanse National Consumers League en Fleishman-Hillard International Communications.
Tachtig procent van de ondervraagden gaf aan dat het 'extreem' of 'zeer' belangrijk vinden om te werken voor een onderneming waarin ze hun eigen normen en waarden herkennen en tweederde laat zich hierdoor leiden bij de keuze van producten en diensten. En een juiste behandeling van werknemers is daarvoor de beste graadmeter, aldus de respondenten.
Belangrijker dan goede doelen Driekwart van de Amerikanen vindt dat een onderneming blijk geeft van sociale verantwoordelijkheid als ze meer belang hecht aan goede salarissen en regelingen voor werknemers dan aan giften aan goede doelen. Een even groot aantal zegt dat de manier waarop een onderneming haar werknemers behandelt van doorslaggevend belang is bij aankoopbeslissingen.
Reputatie Als ondernemingen hun reputatie willen behouden en versterken, zullen ze dus actief en vooral zichtbaar moeten investeren in de relatie met hun werknemers. Toch lijken ondernemingen zich hier nog weinig van bewust. Slechts een op de vijf ondervraagden geeft Amerikaanse bedrijven een hoge waardering op het gebied van de omgang met werknemers en minder dan een derde vindt dat bedrijven de laatste jaren beter zijn gaan presteren op dat gebied.
Internet Een van de redenen van deze lage waardering is het internet: veel meer mensen hebben veel meer toegang tot informatie. Ook over bedrijven. Bijna de helft van de ondervraagden (47 procent) zei het internet te hebben geraadpleegd om te kijken in hoeverre een onderneming sociaal verantwoord bezig is. Bovendien vindt de helft van de Amerikanen hun eigen online onderzoek het meest betrouwbare middel om hun mening op te baseren. Daarentegen vinden ze de eigen website van bedrijven de minst betrouwbare bron van objectieve informatie.