Toekomstige managers krijgen les in spiritualiteit
1 juni 2006 -
Wereldwijd staat het thema business spiritualiteit steeds meer in de belangstelling. Om aanstormende managers hier op voor te bereiden heeft de Nyenrode Business Universiteit een wisselleerstoel toegekend aan dr. Paul de Chauvigny de Blot SJ (82). Pater De Blot, die zich op Nyenrode al jaren inzet voor het onderwerp, gaat als hoogleraar in op de rol van spiritualiteit bij organisatievernieuwing en onderzoekt de invloed ervan op het concurrerend vermogen van een bedrijf.
Concurrentiepositie
Een van de vragen die behandeld zal worden is bijvoorbeeld: verzwakt het ontbreken van spiritualiteit in een Europese onderneming de concurrentiepositie ten opzichte van niet-westerse rivalen waar werknemers wel veel energie steken in hun bedrijf, zoals Japan of China?' Netwerken Volgens dr. Bert de Groot, Dean van Nyenrode biedt Paul de Blot een verfrissend nieuw perspectief op thema's als bedrijfscultuur en organisatievernieuwing. Paul de Blot heeft zich onder andere verdiept in de Quakers en de Jezuïeten; netwerkorganisaties die er al eeuwen in slagen zich op basis van een sterke cultuur constant te vernieuwen en aan te passen aan de omgeving. Door die cultuur weten ze te overleven en hun organisatie nieuwe impulsen te geven. Ook in economisch opzicht hebben deze organisaties hun succes bewezen. Moderne netwerkorganisaties kunnen volgens De Groot dan ook veel aan de inzichten van De Blot hebben.
Het evenwicht tussen de harde zakenwereld en de spiritualiteit is zeker een goede zaak.
Op dit ogenblik zijn er mensen die puur zijn en hoog staan op spiritueel vlak en last hebben van de harde wereld rond zich (eigenaardig genoeg zoeken zij deze wereld op om er uit te leren). En de ego's (vanuit het ik denkend individu) zijn heel veel gebaat met lessen over spiritualiteit. Maar zijn ze er klaar voor? Staan ze er open voor? In Nederland staat het beleid hier al een tijd voor dan in Vlaanderen. Maar stap per stap leren we van elkaar.
Veronique
mevrouw A.M. Turkstra
|
|
2
-
06
-
2006
|
09
:
38
uur
Ik ben blij dat er aandacht is voor spiritualiteit in management en moedig een ieder van Harte aan die weg naar binnen te gaan en vanuit deze weg van het Hart te leiden. Er is een natuurlijke verbinding tussen Rede en het Hart, soms laten mensen Rede over het Hart regeren. Samen.
Graag!
Mitakuye Oyasin
Ton van de Vorst
|
|
2
-
06
-
2006
|
12
:
02
uur
Lijkt me een goed plan voor de toch al zo geplaagde en onzekere manager. Spiritueel management by walking with the head in the sky and gazing at crystal balls.
Gelukkig zijn er in organisaties altijd mensen die met beide benen op de grond blijven en datgene doen waar klanten behoefte aan hebben en waarvoor ze willen betalen. Doorgaans is dat iets anders dan het spirituele gezwam van de geitenwollen sok die die problemen met zakelijke astrologie te lijf gaat.
A.Rach
|
|
2
-
06
-
2006
|
14
:
56
uur
Spiritualiteit bewerkt betere communicatie waardoor een beter werkcultuur, die wederom de communicatie interacties bevordert. Spiritualiteit vanuit een intrinsiek zingevingsgeorienteerdwillen in ons bestaan.
Dan is er de vraag wat ons 'willen' initieert, oproept en/of vormt.
In mijn geval werkt n.l. een dergelijk intrinsieke 'spirituele' (lees: christelijke) wilsprincipe in micro en mesoniveau in eerste instantie zuiverend en bewustmakend naar decommunicatie/ interactie met medewerkers: het zien en weten van de ander/naaste als een Gode geschapen, gewild en gegeven schepsel, net als ik (werkt oordeelvermijdend), daarbij innerlijk gemotiveerd vanuit het 'Heb je naaste lief als jezelf' , levert mij deze gedachtengang op: zij/hij heeft vergelijkbare emoties en gedachten als ik, vergelijkbare(!=gelijke!) sterktes en zwaktes. Vanuit een zekere cultureel uniformisme en universalisme schat ik in hoe zij/hij -net als ik- bejegend zou 'willen' worden. Dat 'rijpt' al enigszins de woord-, attitude- en handelingskeuze. Het helpt dus ook corrigerend richting woordkeuzes. Woordkeuzes die anderen veroordelen tot minderwaardig, ineffectief, ongewenst, niet nodig o.i.d. De innerlijke wilshouding om daarbij de ander te zien als een onmisbaar deel van een groter geheel [lichaam waar de voet niet tegen de hand kan zeggen "Ik heb je niet nodig"] zuivert nog meer in communicatie-houding. Dan mag een organische samenwerking met het grotere levensdoel van naastenliefde voor ogen, met inachtneming van de onderlinge noodzakelijke en wenselijke sterktes, resulteren in een synergetisch handelen en ‘zijn’-staat. Een handelen en ‘zijn’ met een bijzondere, haast onnavolgbare positieve meerwaarde. Een dynamische staat waar meer uit onszelf als individu en groep tevoorschijn geroepen wordt!
mevrouw Ingrid Lacroix
|
|
2
-
06
-
2006
|
16
:
17
uur
Spiritulaliteit is deel van ons leven, of we willen of niet. Niet-geloven is tenslotte ook iets geloven!
Wanneer wij mensen weten waar we 'het' voor doen, als wij weten welke goals we hebben en hoe die in verbinding staan met onze visie op de betekenis van ons leven en werk ... dan zullen zowel wij als het werk dat uit onze handen rolt, evenals de organisatie, de klant, de maatschappij én de wereld daar beter van kunen worden. Het is tijd dat wij ons realiseren dat alles verbonden is, dat niets op zichzelf staat en dat elke daad, actie, gedachte consequenties heeft.
Og gelooft u dat het niet uitmaakt wanneer ergens een manager (waarschijnlijk uit pure onmacht) zijn medewerkers verwenst? Dat het er niet toe doet wanneer ik ervoor kies om vanuit respect te handelen?
Gelooft u wat u wilt of gelooft u iets anders uit verzet tegen
wat anderen geloven? U hebt altijd gelijk!
Laten wij voor onszelf definiëren wat spiritualiteit in ons leven betekent. Laten wij het daar ook eens over hebben.
Wie weet wordt ons bedrijf daar ook beter van?
heer jan gubbels
|
|
2
-
06
-
2006
|
17
:
12
uur
Schiet de opvatting over spiritualiteit zoals die hier gehanteerd wordt niet haar doel voorbij?
Indien men in de genoemde lessen spiritualiteit probeert te vangen in termen van economisch of organisatorisch nut, lijkt het blikveld niet vrij en ziet men eerder effecten dan essentie.
Het bestuderen van de kracht van culturele coherentie van instituties als de Jezuïeten kan voor een manager waardevolle informatie opleveren, maar vertelt niets over de aan zuivere spiritualiteit verbonden mogelijkheid tot ontwikkeling van de persoonlijke integriteit en vrijheid, waardoor consistente culturele verschuiving mogelijk kan worden.
Kortom: als men de lezer niet op het verkeerde paard wil laten wedden, zal men helderder moeten aangeven waar men nu les in krijgt. Gaat het hier ook om vernieuwende spiritualiteit en de daaruit voortvloeiende mogelijke veranderingen of enkel om het exploreren van de managementkunde verborgen in spirituele tradities, waar men te weinig oog voor heeft gehad?
Met andere woorden waar ligt de nadruk: op het effect of op de essentie? Of op het effect én de essentie (en hoe doet men dat dan)?
mevrouw Ank Rutten
|
|
2
-
06
-
2006
|
17
:
29
uur
Wat jammer dat het begrip spiritualiteit niet nader gedefinieerd is in het artikel. Het lijkt hier nu erg verbonden met religie door het noemen van Quakers en Jezuïeten. Auteurs als Kets de Vries en Covey hebben m.i. ook een spirituele kijk op organisaties en leiderschap.
Ik mag hopen dat de belangstelling voor business spiritualiteit geen modegril zal zijn, maar voortkomt uit overtuiging dat wij onszelf en onze organisaties in dienst moeten stellen van de mens en zijn leefomgeving.
Ank v Rutten, sociaal en organisatiepsycholoog NIP
ton van de vorst
|
|
2
-
06
-
2006
|
17
:
43
uur
Natuurlijk sta ik open voor concrete voorbeelden van waardevolle zaken die tot stand zijn gekomen door een intrinsiek spiritueel wilsprincipe op meson niveau. Vanuit hetzelfde culturele, sociale en biologische universalisme weet ik dat de mens geneigd is tot luiheid. Zalvende woordkeuze houdt de mens niet af van het gelukzalige pikspelen of clitorisfrommelen. het leidt uitsluitend tot een synergistisch nietsdoen. Wat nodig is om die mensen aan te sporen om eindelijk eens aan het werk te gaan zijn harde woorden waarbij een confronterend oordeel niet wordt gemeden.
heer Yeb W.B. Heerema
|
|
3
-
06
-
2006
|
01
:
56
uur
Als wij eens meer zouden kijken naar wat onze Schepper adiviseert, en ons daar aan zouden houden, dan zou het er in de wereld en dus ook op de werkvloer een stuk beter aan toe gaan.
De Bijbel staat boordevol met tips en trucs over de omgang met elkaar. Er wordt in beschreven hoe werknemers met werknemers moeten omgaan en hoe werknemers met hun baas en werk moeten omgaan. Heel actueel dus, ook al is het boek misschien al een paar duizend jaar oud. Daarnaast geeft God ook nog zakelijke tips, waarbij Hij ons ook goed uitlegt hoe met geld om te gaan.
Ik heb in mijn leven al aardig wat trainingen en cursussen gehad, waarin ik heel veel van de Bijbel herkende.
heer A.M.W. duijnker
|
|
3
-
06
-
2006
|
11
:
17
uur
Als supervisor en coach kom ik al jaren mensen tegen die door de rationele aanpak waarin 'wij in het westen' gesocialiseerd zijn mentaal hinkend door het leven gaan. Niets mis met de aanpak van 'geen gelul er moet gepoetst worden' (zoals in de eerdere commentaren te lezen is), maar wel als dat als matra van de homo-economicus als enige weg wordt gezien. De integratie van denken én voelen én persoonlijke kracht, gekoppeld aan de eigen wil (hiervoor ook genoemd) beidt een reeks die, mits met elkaar in evenwicht, toegevoegde waarde kan hebben in het persoonlijk én collectieve handelen. Jezuïten en Quakers én Japan en China hebben een sterk collectivistische wijze van (gecultureerd) handelen. Ik hoop dat de leerstoel van Pater de Blot (waarmee ik hem feliciteer) een demistificerend effect op het begrip 'spititualiteit' zal hebben, waarmee de wetenschappelijke waarde kan toenemen. Mijn lange ervaringen in (japanse) gevechtssporten - met een sterk spirituele component - hebben mij geholpen de essentie van het eigen handelen te onderzoeken. In directe zin was ik de enige die van dit inzicht beter werd. Indirect komt dit natuurlijk ook bij mijn omgeving (gezin, werkgever, vereniging etc.) terecht. Veel van de minder logische (werk)processen (samenwerking, verdriet, confrontatie en 'drive') kunnen vanuit spitirtualiteit benaderd worden. Maar als onze (psycho-, socio-, etc.- logieën) hebben daaraan al héél veel bijgedragen. Ik ben benieuwd naar de toegevoegde waarde van het komende onderzoek ... en zie er naar uit.
Antoon Duijnker.
Hans Egtberts
|
|
4
-
06
-
2006
|
13
:
09
uur
Uiteraard past het om eerst de vers benoemde hoogleraar van harte geluk te wensen. Om daarna meteen de weg kwijt te raken: in alle stukjes en commentaren is het goed mogelijk om - net als binnen het spiritueel leiderschap - meteen alle kanten uit te springen, net als een kruiwagen vol met kikkers. De één voelt zich gezegend door de Heer en zijn Woord, de ander grijpt terug op Taoïsme en oosterse spirtualiteit en de derde zweert bij de Jezuïeten.
De aanhef van het artikel was "Managers krijgen les in spiritualiteit". Het tekent de 21ste eeuwse manager (maar nog breder: de mens) dat hij of zij - maar meestal een hij overigens - op spiritueel niveau de weg kwijt is en dus snel wat lessen moet krijgen op ons meest modieuze instituut Nyenrode! Laat ik toch vooral éérst even een concrete vraag stellen: waaraan herken je mensen die spiritueel "bijgespijkerd" moeten worden. Spiritualiteit lijkt veelal geassocieerd te worden met het "hogere", het goddelijke ... maar zelden met het aardse.
Maar heeft spiritualiteit niet vooral te maken met de manier waarop wij handelen en waarop dit handelen gebaseerd is? Heeft het niet vooral te maken met het (en ik weet dat ik daarmee saai begin te worden) hanteren van bepaalde waarden en normen. Vanuit de overtuiging dat het handelen, vanuit een bepaalde diepere levensovertuiging, juist is. Waarbij het juiste niet alleen is ingegeven door het rationele of verstandelijke, maar ook gebaseerd is op het gevoel. Spiritualiteit is misschien wel: het goddelijke in jezelf (h)erkennen en van daaruit ook daadwerkelijk handelen.
Spiritualiteit en zelfreflectie hebben dus erg veel met elkaar te maken. Maar helaas ... de term "zelfreflectie" is uit, dus gaan we nu een leerstoel spiritualiteit instellen. Want dat klinkt op dit moment meer sexy, is nog niet zo "doodgepraat" als andere vormen van jezelf eens goed de spiegel voorhouden. Hebben we dan toch te maken met oude wijn in nieuwe zakken? Want waren we al niet jaren overtuigd van het feit dat veel relationele en organisatorische processen zich niet laten dwingen in rationele hokjes!
Er zijn de afgelopen veertig jaar heel wat zogenaamde innovaties in managementdenken geweest. Sommige vanuit de "harde", bedrijfskundige en economische kant en anderen vanuit de kant van de "softe sector". Als yin en yang horen ze bij elkaar en zijn onverbrekelijk met elkaar verbonden. En kunnen, op de keper beschouwd, niet zonder elkaar. Maar de vraag is wanneer er nu een werkelijk vernieuwende visie ontwikkeld wordt, waarbij beide kanten van de medaille nu eens werkelijk geïntegreerd gaan worden. Nu is het mij nog steeds te veel een "Slinger van Foucault", een heen en weer bewegen: dan weer krijgt de "no nonsense"-benadering de overhand en dan weer de "softe sector". Maar waar blijft de evenwichtige, androgyne visie op organiseren? Die ruimte geeft aan beiden en hen op waarde weet in te schatten. Is er toevallig nog een organisatie in Nederland die bereid is een leerstoel "Androgyn management - onderwijs en onderzoek naar evenwichtig leiderschap in organisaties" te financieren??? Maar dan a.u.b. niet op Nyenrode: die waaien met alle winden mee en zijn niet vies van opportunisme. Doe maar gewoon bij één van de "gewone" universiteiten in Nederland. Voor de invulling daarvan kunt u altijd contact opnemen.
mevrouw A.M. Turkstra
|
|
8
-
06
-
2006
|
12
:
45
uur
En met mij! (reactie op dhr Egberts)
Ik heb er ooit voor gebeden (en doe dat nog steeds) dat natuurlijke geneeswijzen en reguliere geneeswijzen hand in hand gaan.
Ik breid mijn gebed uit
Samen Eén (is voor mij Meer)
gewezen fysiotherapeut, Arbo-manager of liever AVR mede - werker, behandelaar of liever hulpverlener, gelover of gewoon iemand die ik Ben. En ja als je verbindt dan opent zich een andere wereld die niet net zoals ik net poogde, zich laat omschijven in onze taal. "Onze" taal? Nou ja onze westerse taal. Die andere taal, die ene van het Hart: zouden die twee met elkaar kunnen verbinden en Samen Gaan?
Gaan! met die voetjes op de grond!! Hoe spiritueler hoe aardser en die geitenwollen sokken, ja die heb je nodig als je je voeten koud laat worden. Maar ook dat is niet erg. Ik heb ook gesprongen in de lucht om te zien wat ik nu weet en er is niet beter ... alleen anders of opende ik nu net even die deur die al open is :)
Bedankt voor al jullie reacties, hoop dat pater de Blot wat meekrijgt, misschien wil die meepraten?
groetjes Alberdina
vmaas60@yahoo.com
|
|
8
-
06
-
2006
|
17
:
37
uur
Weelicht zou men zich eens kunnen verdiepen in de boedhistische ttheorien op dit punt.
Er is een land - het was geloof ik Buthan - uitgezonden bij de boedhistische omroep - de rapportage.
Het ging om geluk maxiamalisatie en een economie in evenwicht.
Zou interessant zijn eens een aantal van deze mensen uit te nodigen.
Ernest Spronck
|
|
1
-
06
-
2007
|
09
:
48
uur
We mogen Nijenrode gelukwensen met deze leerstoel en het feit dat die daar is ingesteld. Moge het leiden tot een systematische leer bedrijfsspiritualiteit. Dat klinkt als vloeken in de kerk, omdat spiritualiteit veelal als zoiets persoonlijks en intuitiefs wordt gezien. Maar het is uitermate belangrijk om de idee van spiritueel ondernemen en organiseren aanvaardbaar te maken voor veel bredere kringen binnen de doorgaans harde wereld van arbeid en organisatie. Ik houd me aanbevolen om daaraan bij te dragen want ik houd me daar mee bezig.
Ernest Spronck, www.spiritueelmanagementcentrum.nl
Fatin
|
|
4
-
06
-
2007
|
10
:
57
uur
De combinatie van spiritualiteit en een goed dosis verstand, is een sterke schakel die het Nederlands bedrijfsleven nog aan ontbreekt.
Een aanzienlijke stijging aan omzetten, een sterk verbeterd werksfeer en een aangename houding ten opzicht van de scheiding tussen werk en prive.
Kijk, dat kom je nu nog niet vaak tegen in het bedrijfsleven. Toch komt daar verandering is, welke zo goed als onontkoombaar is. Het is namelijk meer dan alleen het bedrijfsleven. Het is de volledig mensheid, die veel meer inzicht over zichzelf, het talent en de kansen werven wilt. Dus opzoek naar jezelf, om en lekkerder in je vel te komen zitten en uiteraard je kansen zoveel mogelijk uitbreiden en hier beter op inspelen.
Europa zal hier ook in meegaan en dat geldt dus ook voor Nederland. Overigens wordt er veel geld geinvesteerd in de VS aan dit soort trainingen, sinds een paar jaar en de effecten daarvan zullen wij dan ook in de toekomst gaan opmerken!
De tijd dat veel als zweverig en slap gelul werd aangezien, is voorbij........
Yep!
Ik wens Nyenrode veel succes toe!
Fatin
www.ikbenmezelf.nu
Dick van Dijk
|
|
4
-
06
-
2007
|
15
:
09
uur
Mooi dat Nijenrode daar aandacht aan gaat schenken. Daarmee is voor de toekomstige managers in onze samenleving een ruimte geschapen waar de samenleving op dit moment ernstig naar op zoek is: spiritualiteit en zingeving.
Voor de huidige managers is het jammer dat zij niet eerder daarmee in contact gekomen zijn. Toch zou het wellicht ook voor hen mogelijk kunnen worden dit in te weven in hun 'deskundigheids bevordering'. Wij van de dienstenorganisatie van de Protestantse Kerk zijn zeer geïnteresseerd in de ruimte die hiervoor is. Ik weet van de Rooms Katholieke kerk dat ook daar ruimte geschapen wordt voor zingeving en de bezinning daarop. Misschien zijn wij als kerken daar wel één van de aangewezen organen voor omdat wij ons steeds weer bezinnen op onze rol vanwege onze Schepper die Schepper van hemel en aarde is. Ik zie uit naar reacties en de wegen die daarmee opengelegd worden om wederzijds elkaar van dienst te kunnen zijn.
De opmerking 'Niet-geloven is tenslotte ook iets geloven!' van mevrouw LaCroix is heel treffend. Vaak hebben atheïsten zelf niet door hoe fanatiek zij zijn in hun 'geloof' en hebben ze ook een sterke 'bekeringsdrang'.
Maar dat terzijde.
@ de heer Gubbels:
Als men door de essentie te begrijpen meer effect kan bewerkstelligen, dan is daar toch niets mis mee?
Allereerst ben ik wel erg benieuwd wat nu precies onder de leerstoel Spiritualiteit wordt verstaan ? Het begrip is erg vaag en varieert in de denkgeest van de gemiddelde mens ergens tussen religie, bewust zijn, psychologie, esoterie, gnostiek en de paranormale of kwakzalverachtige praktijken. Zolang we met zijn allen niet weten waar het nou precies over gaat, wordt het lastig om er over van gedachte te wisselen omdat men over appels en peren praat.
Ik hou het altijd maar ergens in het midden van bewust bezig zijn met goed ontwikkelde empathie en psychologisch inzicht met daaraan gekoppeld een aantal basale normen en waarden waarbij de naaste liefhebben gelijk uzelve, dienend leiderschap en met de goede intentie een ander geen schade toe willen brengen misschien wel de meest nastrevenswaardigen zijn.
Maar zoals ik al las in de voorgaande reacties bestaan er verschillende beelden varierend van zakelijke astrologie, zweverigheid en geitenwollensokken tot coachend, religieus en verantwoord economisch leiderschap.
Een ding weet ik zeker.. of je nou een softie of een hardliner bent: met beide benen op de grond, kom je geen stap verder.
Nederland veranderd. Dat werken meer is dan arbeid en geld spreekt voor veel mensen voor zich. Als je veertig uur of meer werkt heb je ook zoiets als ''ZIN'' nodig.
Spiritualiteit scoort, misschien wel omdat het zo breed is. De één ervaart God en leest er voor in de bijbel de ander zoekt het bij tarotkaarten en een derde vindt antwoorden al wandelend in de natuur.
Als je het maar een beetje helder houdt kun je er heel concreet mee scoren. Vergader maar eens in een inspirerende omgeving ipv het kantoor, daar begint het al mee.
S.C.
|
|
26
-
07
-
2010
|
14
:
08
uur
@Harry
Noem eens voorbeelden van een...inspirerende omgeving... ? ... waar is dat voor jou?
Er zijn ook steeds meer economen die aangeven dat de economie een gevolg is van de samenleving. Wat denken mensen, hoe gaan zij met elkaar om. Geld is maar een manier om uit te drukken hoe het gaat met een land. Als je alleen daar naar kijkt verlies je de rest en uiteindelijk dus ook de bron van het geld!