zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Steeds meer buitenlandse uitzendingen

29 mei 2006 - Multinationals sturen steeds meer werknemers naar het buitenland. Met name voor korte verblijven. Dit blijkt uit het onderzoek International Assignments Survey 2006 van Mercer Human Resource Consulting onder 200 multinationals over de hele wereld. Wat kunnen expats verwachten van hun werkgever?

Beloning
Mobiliteitpremies (vergoedingen om de verhuizing naar het buitenland te compenseren) zijn de belangrijkste reden waarom werknemers graag meedoen aan een internationale uitzending. 78 procent van de onderzochte organisaties kent deze toe. 73 procent hanteert deze premie alleen voor langdurige uitzendingen, 31 procent ook voor korte. Meer dan de helft van de organisaties betaalt eenzelfde bedrag voor verhuizing binnen de regio als naar een andere regio. 'Ontberingpremies' blijven een belangrijke component binnen het expatpakket, zeker voor langere uitzendingen. Ongeveer driekwart van de organisaties biedt een compensatie voor het verschil in levensstandaard tussen het thuisland en het gastland.

Bedrijfsmatige ondersteuning


Het onderzoek toont aan dat veel multinationals programma's hebben die de expats helpen integreren in het gastland. Van de onderzoeksdeelnemers biedt 72 procent taalonderwijs aan en 60 procent interculturele opleidingen. 60 procent van alle onderzochte organisaties biedt bovendien praktische begeleiding aan. Bij de Noord-Amerikaanse en Europese organisaties is dit zelfs 75 procent. Deze begeleiding varieert van hulp bij het aanvragen van visa en bezoeken aan het gastland tot overleg met een belastingadviseur. Ondanks deze inspanningen zijn de expat en zijn gezin toch vooral op zichzelf aangewezen; minder dan eenderde van de organisaties geeft aan dat zij de expats introduceert binnen de gemeenschap of voorstelt aan andere expats in de regio.

Na thuiskomst
Expats zijn vaak belangrijke werknemers binnen de organisatie. Goede ondersteuning bij de terugkeer naar het land van herkomst en de organisatie is dus erg belangrijk. Uit het Mercer onderzoek blijkt dat 60 procent van de organisaties deze ondersteuning heeft opgenomen in het expatbeleid. 34 procent biedt de expat als onderdeel daarvan extra verlof of de mogelijkheid tussendoor regelmatig naar het thuisland te komen. 27 procent van de organisaties houdt de expat bovendien op de hoogte van de ontwikkelingen in het thuisland.

Lokalisatie
Eén van de gevoeligste HR-kwesties met betrekking tot uitzending van werknemers ontstaat wanneer de organisatie de expat een vaste aanstelling geeft in het gastland. Dit ligt zo gevoelig omdat de werknemer dan de voordelen die hij als expat geniet, kwijt raakt. Ongeveer de helft van de ondervraagde organisaties speelt hierop in met speciaal beleid.

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10