29 mei 2006 -
Multinationals sturen steeds meer werknemers naar het buitenland. Met name voor korte verblijven. Dit blijkt uit het onderzoek International Assignments Survey 2006 van Mercer Human Resource Consulting onder 200 multinationals over de hele wereld. Wat kunnen expats verwachten van hun werkgever?
Beloning Mobiliteitpremies (vergoedingen om de verhuizing naar het buitenland te compenseren) zijn de belangrijkste reden waarom werknemers graag meedoen aan een internationale uitzending. 78 procent van de onderzochte organisaties kent deze toe. 73 procent hanteert deze premie alleen voor langdurige uitzendingen, 31 procent ook voor korte. Meer dan de helft van de organisaties betaalt eenzelfde bedrag voor verhuizing binnen de regio als naar een andere regio. 'Ontberingpremies' blijven een belangrijke component binnen het expatpakket, zeker voor langere uitzendingen. Ongeveer driekwart van de organisaties biedt een compensatie voor het verschil in levensstandaard tussen het thuisland en het gastland.
Bedrijfsmatige ondersteuning Het onderzoek toont aan dat veel multinationals programma's hebben die de expats helpen integreren in het gastland. Van de onderzoeksdeelnemers biedt 72 procent taalonderwijs aan en 60 procent interculturele opleidingen. 60 procent van alle onderzochte organisaties biedt bovendien praktische begeleiding aan. Bij de Noord-Amerikaanse en Europese organisaties is dit zelfs 75 procent. Deze begeleiding varieert van hulp bij het aanvragen van visa en bezoeken aan het gastland tot overleg met een belastingadviseur. Ondanks deze inspanningen zijn de expat en zijn gezin toch vooral op zichzelf aangewezen; minder dan eenderde van de organisaties geeft aan dat zij de expats introduceert binnen de gemeenschap of voorstelt aan andere expats in de regio.
Na thuiskomst Expats zijn vaak belangrijke werknemers binnen de organisatie. Goede ondersteuning bij de terugkeer naar het land van herkomst en de organisatie is dus erg belangrijk. Uit het Mercer onderzoek blijkt dat 60 procent van de organisaties deze ondersteuning heeft opgenomen in het expatbeleid. 34 procent biedt de expat als onderdeel daarvan extra verlof of de mogelijkheid tussendoor regelmatig naar het thuisland te komen. 27 procent van de organisaties houdt de expat bovendien op de hoogte van de ontwikkelingen in het thuisland.
Lokalisatie Eén van de gevoeligste HR-kwesties met betrekking tot uitzending van werknemers ontstaat wanneer de organisatie de expat een vaste aanstelling geeft in het gastland. Dit ligt zo gevoelig omdat de werknemer dan de voordelen die hij als expat geniet, kwijt raakt. Ongeveer de helft van de ondervraagde organisaties speelt hierop in met speciaal beleid.