zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Moeilijke tijden voor headhunters

26 maart 2002 - Headhunters maken moeilijke tijden door. Alleen de grote werving- en selectiebureaus weten het hoofd boven water te houden.

Dat schrijft Intermediair in een artikel.



Groei
Het aantal headhunters, searchers en werving- en selectiebureaus dat zich richt op hoger opgeleiden nam sinds 1995 toe met eenderde tot bijna tweeduizend, schat de brancheorganisatie OAWS. Het percentage bedrijven dat een extern bureau inschakelde verdubbelde de afgelopen zes jaar tot 34, blijkt uit onderzoek van marktonderzoeker Heliview.

IT-sector
Vooral door de personeelskraptje in de IT-sector kon de werving- en selectiebranche onstuimig groeien. Nu daar de klad in is gekomen, dalen de inkomsten fors. De meeste bureaus hebben het afgelopen jaar hun omzet zien kelderen. De vraag naar managers en professionals in het segment 50.000 euro en meer als jaarsalaris is in het vierde kwartaal van 2001 gedaald met eenderde ten opzichte van het jaar ervoor. Bovendien besluiten veel bedrijven uit kostenoogpunt zelfstandig te gaan werven en geen bureau meer in te schakelen.

Topmanagers
De markt voor topmanagers en directeuren trekt wel iets aan. Van het Mi>old boys network wordt minder gebruik gemaakt dan voorheen. Ook jonge high potentials zijn goed bemiddelbaar. De laatste groep moet wel een toontje lager zingen. De bizarre eisen die zij een paar jaar geleden durfden stellen (hoog salaris, veel vakantie en vier dagen in de week werken - allemaal tegelijk), kunnen niet meer.


Bron: Intermediair
 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10