ICT outsourcen: iets minder kwaliteit, maar stukken goedkoper
17 mei 2006 -
De uitstroom van ICT-banen naar lagelonenlanden zet dit jaar onverminderd voort. Voor 2006 wordt een groei in de uitstroom van ICT-activiteiten naar lagelonenlanden van 44 procent verwacht ten opzichte van 2005. Het merendeel van deze activiteiten (66 procent) gaat naar India. Belangrijkste reden? De tarieven liggen zo'n 68 procent lager dan in Nederland.
Deze bevindingen volgen uit de nieuwste ICT Barometer, het tweemaandelijks onderzoek van Ernst & Young naar ontwikkelingen op het gebied van ICT in Nederland onder 600 directeuren, managers en professionals.
Kwaliteit Toch is één op de drie directeuren en managers ontevreden over de kwaliteit van de ICT-activiteiten in die lageloonlanden. De uitbesteding van de helpdesk/callcenter-activiteiten en de ontwikkeling van software in lagelonenlanden wordt door de managers nog als meest succesvol geacht, vooral omdat deze werkzaamheden niet erg populair zijn in Nederland. Daarentegen zien ze weinig heil in het uitbesteden van ICT-consultancy naar die landen.
Grote ondernemingen Het grootste deel van de offshore outsourcing komt voor rekening van de grote ondernemingen met meer dan 500 medewerkers. Een kwart van deze ondernemingen besteedt (een deel van) de ICT-activiteiten uit. De overheid heeft het uitbesteden nog niet ontdekt en slechts één op de tien overheidsmanagers verwacht dat ze ICT-activiteiten gaat uitbesteden. Externe specialisten Niet alleen outsourcing naar lageloonlanden is een trend, ICT-activiteiten worden in zijn algemeenheid vaak uitbesteed door het bedrijfsleven. De vraag naar externe ICT'ers is in vier jaar niet zo groot geweest. Naar verwachting zullen er in de toekomst bij grote ondernemingen, waar de vraag het grootst is, steeds meer externe ICT'ers rondlopen en zullen de eigen ICT-afdeling steeds kleiner worden.
ICT budget hoogst in vijf jaar De ICT-markt in Nederland trekt sterk aan. 45 procent van de directeuren en managers verwacht de komende 12 maanden een groei van het ICT-budget voor de komende 12 maanden. Verder lijkt de overheid bezig met een inhaalslag; hier zijn de groeiverwachtingen van het ICT-budget het grootst. Maar liefst 55 procent van de overheidsmanagers verwacht een stijging.
Een zeer interessant stuk. Ik heb goede ervaringen met het outsourcen naar Buenos Aires, Argentinie. In Buenos Aires, is er een enorme bron aan mensen vanover de hele wereld, die bijna allemaal op zoek zijn naar een baan. Callcenters in Buenos Aires trekken deze mensen aan zodat ze met klanten in hun eigen taal kunnen spreken. Mensen die deze callcenters aan de lijn krijgen merken dus niet dat ze met Argentinie doorverbonden zijn. Bedrijven als 5CA zijn Nederlandse bedrijven met een vestiging in Buenos Aires.