zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

De zeven rollen van de COO

Cor Boonstra vervulde als COO de rol van kroonprins.

15 mei 2006 - De COO, Chief Operating Officer, is een managementfunctie die vaak onbesproken blijft. De COO is de tweede man, die in de schaduw staat van de nummer één, de CEO. Toch speelt de COO een cruciale rol in de onderneming, stellen Nathan Bennett en Stepen A. Miles in Harvard Business Review.

Volgens de auteurs kan de COO zeven rollen aannemen, al naar gelang de figuur van de CEO en de aanleg van zijn adjunct.

1. Uitvoerder
De CEO is verantwoordelijk voor het formuleren van de strategie, de COO voert deze uit.

2. Verandermanager
In deze rol is de COO verantwoordelijk voor een grote verandering binnen de organisatie. Oracle huurde bijvoorbeeld Ray Lane van Booz Allen Hamilton in om de marketing en sales divisie grondig te reorganiseren.

3. Mentor
De COO is in deze rol een wat oudere, wijze man die een relatief jonge CEO coacht en begeleidt.

4. Wederhelft


In deze rol is de COO aanvullend op de CEO. Wat de CEO aan kennis, stijl en ervaring mist, vult de COO aan.

5. Partner
Sommige leider functioneren beter als duo, zoals de twee oprichters van Google, Larry Page en Sergey Brin.

6. Kroonprins
In deze rol wordt de COO klaargestoomd om de CEO op te volgen, zoals Cor Boonstra onder Jan Timmer bij Philips.

7. Erebaantje
Sommige medewerkers zijn dermate waardevol voor de onderneming, dat ze worden gepromoveerd tot COO zodat ze niet naar de concurrent overstappen.

Een goede COO heeft volgens de auteurs oprecht respect voor en geloof in de CEO, heeft geen al te groot ego, heeft oog voor uitvoering en beschikt over coachende en coördinerende talenten.

 
 Doorsturen   2 reacties  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 
 
 
reacties
 
Marianne Schouten  |   | 
22-05-2006
 | 
13:01 uur
Prettig om dit artikel te lezen! Ik ben 12 jaar actief geweest in onze eigen organisatie (MKB bedrijf) en vervulde daar de rol van "'COO". Helaas kon mijn partner deze rol niet erkennen en het was voor mij uiteindelijk de reden om er een punt achter te zetten. Mijn ego was blijkbaar niet klein genoeg meer en door het gedrag van mijn partner verloor hij mijn respect en geloof in hem als CEO. Dit maakte mij vervolgens (naar ik hierboven lees) als COO ongeschikt. Erg jammer voor de organisatie!
vmaas  |   | 
22-05-2006
 | 
14:16 uur
Lijkt mij een overbodige - dus te dure - functie.

Afschaffen.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10