zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Liegend en lachend meer verkopen

10 mei 2006 - Veel verkopers hebben zo hun trucjes om klanten spullen aan te smeren: ze vertellen leugentjes of verdraaien zaken. Maar de mensen die dat met plezier doen, verkopen het meest. Bij hen trapt 70 procent van de klanten in de marketingpraatjes. Bij verkopers die zich schuldig voelen over hun positieve verhalen, is dat slechts 30 procent.

Dat blijkt uit woensdag gepubliceerd onderzoek van een student communicatiewetenschappen aan de Universiteit Twente.

Ongemakkelijk


Handelaren die plezier hebben in hun werk lachen meer en kijken klanten vaker aan. Die voelen zich daardoor op hun gemak en gaan sneller over tot aankoop. Verkopers die zich ongemakkelijk voelen, zijn minder vrolijk en kijken vaker weg. Dat heeft een negatief effect op de klant.

 
 Doorsturen   7 reacties  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 
 
 
reacties
 
heer Phil H. Kleingeld  |   | 
11-05-2006
 | 
08:41 uur
Je hebt er geen universitair onderzoek voor nodig om te weten dat het leuk kopen is van mensen die je leuk vindt en ik vraag mij daarom af wat deze student heeft willen 'bewijzen'. De meeste verkopers snappen hun eigen vak niet zo goed. Ze denken nog steeds dat ze moeten verkopen maar daar gaat het niet om; het gaat om het koopproces. Ons iets laten 'aansmeren' op de markt bijvoorbeeld heeft niets te maken met het ons iets laten aansmeren (we weten dat het product binnen de kortste keren bij de rest van de prullen beland, maar kan gezien worden als een beloning voor een leuke show. Als meerdere mensen binnen een organisatie met een product of dienst moeten werken dan gaat het erom waarom er wordt gekocht en dat is de enige taak van de verkoper om boven water te krijgen en bij het koopproces behulpzaam te zijn. Ga in ieder geval wel het onderzoek opvragen want ben nieuwsgierig naar het geheel.
joke van galen  |   | 
11-05-2006
 | 
08:51 uur
Zo blijkt maar weer: verkopen is een kwestie van "gunnen".
Hans  |   | 
11-05-2006
 | 
10:18 uur
Echt neurotypisch gedrag dus (dat liegen en bedriegen). Eigenlijk is er dus onderzoek verricht naar een ziekte beeld. Ook vreemd is dat dit gedrag, op dit moment, een ruime maatschappelijke acceptatie heeft.?
Wat mij meer interesseerd is de economisch- en/of maatschappelijke-schade die dit gedrag veroorzaakt.

Kortetermijn winst langetermijn schade. Of de winst voor de verkoper en de schade (uitdaging?) ergensanders in 't bedrijf?
heer Koeman  |   | 
14-05-2006
 | 
16:46 uur
Blijkbaar heeft gunnen weinig meer te maken met eerlijk zijn.

Een nuchtere constatering van een steeds harder wordende maatschappij met verlies aan moraal.

De verkopers met de geloofwaardigste leugens scoren het best en de 'ratrace' klopt dus letterlijk.
heer R Loon  |   | 
22-05-2006
 | 
19:00 uur
Het is allemaal gebaseert op korttermijn politiek.
De verkoper denkt leuk te scoren tot dat hij zelf de dupe wordt. Het leuk verpakken is een gave, iemand iets voorliegen brengt alleen maar verliezers.
heer BRUNO CAPPELLE  |   | 
22-06-2006
 | 
13:40 uur
Je kan het allemaal één pot nat noemen: politiekers zijn goede verkopers, chefs kunnen dat ook, de pers, reclame, enz., De filosofie erachter is dat mensen niet beter weten en gedoemd zijn onechte verhalen te vertellen omwille van incompetentie. Andere mensen die zich dan laten beÎnvloeden en zo is de cirkel rond. Gewoon u de vraag stellen 'Heb ik dat NU nodig en indien ik het niet neem wat is dan mijn verlies'. Stel u ook de vraag ' Waarom sta ik eigenlijk hier tegenover die verkoper ?' Mindsetting.
heer Theo mj Schreurs  |   | 
3-07-2006
 | 
07:10 uur
Ik werk bij een bedrijf die uitsluitend haar klanten in de particulieren sector heeft en huisbezoeken aflegt. Onze benadering naar onze klanten is heel eenvoudig.

Wij hebben een adviserende rol bij onze klanten op basis van zijn/haar behoeftes in combinatie met de prioriteits stelling van het moment. Dat onze adviseurs zich ontpoppen als verkopers is gelegen aan tijd/moment/product en behoefte. Ik kan u alle met een gerust hart toezeggen dat wij allemaal goed in onze huid zitten en onze klanten tevreden zijn. Natuurlijk moet je niets laten liggen want van alleen maar adviseren krijg je ook geen omzet en daar doen we het toch allemaal voor. Liegen heeft geen nut nog succes op langertermijn, daarom lachen wij des te meer.

Verkopen is iets heerlijks. Ik kan u zeggen dat ik de laatste jaren al vele verkopers getraind heb, maar vele 'verkopers' hebben afscheid genomen of wij van hun. Verkopen begint bij je zelf met het GUN effect van succes. Als je je zelf géén succes gunt dan gun je je opdrachtgever dit ook niet, waarom zou een klant het jouw dan gunnen?

Dus gunnen begint bij je zelf.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10