Innovatieve bedrijven doen meer aan marktonderzoek
8 mei 2006 -
Innovatieve tot zeer innovatieve bedrijven blijken veel meer marktonderzoek en consumentenfeedback te gebruiken dan de minder of niet-innovatieve bedrijven. Dat blijkt uit onderzoek van InSites, dat in februari 2006 904 marketing, sales- en R&D-verantwoordelijken en general managers van Belgische bedrijven met 50 werknemers en meer in diverse sectoren ondervroeg.
De minder innovatieve bedijven stellen hun hoop volledig op input en samenwerking met hun leveranciers. Het zijn voornamelijk de meest innovatieve bedrijven die meer belang hechten aan marktonderzoek en daarvoor ook vaker een samenwerking met universiteiten aangaan.
Drijfveren Voor minder innovatieve bedrijven zijn klantretentie en kostenreductie veel belangrijkere drijfveren om vernieuwingsprojecten op te starten dan bij hun innovatieve tegenpolen. Die laatste doen het eerder om nieuwe klanten te winnen en dus hun marktaandeel uit te breiden, om de kwaliteit van hun aanbod te verhogen en om het ondernemingsimago te ondersteunen. Daarnaast starten ze ook innovatieprojecten op om de tijdsspanne van productintroducties op de markt in te korten. Twee zaken waar de minder innovatieve bedrijven ook duidelijk minder van wakker liggen.
Communicatiemethoden
Het introduceren van nieuwe producten in nieuwe markten of voor nieuwe doelgroepen is bij uitstek de strategie die als het meest innovatief wordt beoordeeld door de bevraagden. Toch wordt deze aanpak slechts door de helft van de Belgische bedrijven gehanteerd. Nieuwe producten aan bestaande doelgroepen aanbieden en het verbeteren van bestaande producten worden door meer bedrijven gebruikt. Het op zoek gaan naar nieuwe verkoopkanalen (bijvoorbeeld via het internet) is een innovatie die slechts bij een kwart van de bedrijven ingang vond. Ook prijsdifferentiatie en re-branding van bestaande producten overschrijden het kwart van de bedrijvenpopulatie niet. Wel populair is het gebruik van nieuwe communicatiemethoden. Daar zegt 56 procent van de respondenten dat hun onderneming er op dit moment mee bezig is.
Nieuwe producten Strategieën die de zeer innovatieve bedrijven onderscheiden van de anderen zijn volgens de resultaten van de InSites studie voornamelijk: het aanbieden van extra diensten bij een product, productlijnextensies - zowel naar nieuwe segmenten als bij bestaande doelmarkten - en de introductie van nieuwe producten.
Kopiëren Slechts een kwart van de ondervraagden geeft toe dat hun bedrijf wel eens ideeën van andere bedrijven kopieert terwijl bijna zes op tien meent dat zij door anderen nagebootst worden. Interessant in de resultaten is dat general managers eerder toegeven dat ze kopiëren en minder geneigd zijn hun bedrijf als inspirator voor andere copy cats te zien, terwijl sales en marketingmensen een omgekeerd en dus positiever beeld hebben. Hoe groter het bedrijf waarvoor men werkt, hoe meer men het idee heeft gekopieerd te worden.
Bron:Marketing Online