zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Telefoon effectiever dan email bij zakelijk contact

Bij het aanvragen van informatie (70 procent) of het maken van een afspraak (67 procent) wordt de telefoon verkozen boven sms of e-mail.

7 mei 2006 - 43 procent van de werkende Nederlanders vindt de telefoon het belangrijkste communicatiemiddel voor het leggen van contact met nieuwe klanten. Bovendien speelt de telefoon bij het in stand houden van zakelijke relaties voor bijna tweederde van de Nederlanders een cruciale rol. Dit blijkt uit het Zakelijke Telefonie Onderzoek (pdf) van zakelijke service provider BBeyond dat is uitgevoerd door NetPanel.

Het onderzoek toont aan dat zowel persoonlijk bezoek als telefonisch contact de voorkeur genieten voor het maken van werkelijk contact. In emailcontact gaan nuance en humor verloren, wat volgens de onderzoekers juist cruciaal is in het leggen van eerste contacten.

Persoonlijk
Driekwart van de werknemers noemt persoonlijke aandacht als belangrijkste reden om de telefoon te gebruiken in plaats van bijvoorbeeld e-mail. Juist door telefonie voor klantrelaties in te zetten, doen bedrijven effectiever zaken. In overlegsituaties, 52 procent, en voor het maken van afspraken, 44 procent, wordt er getelefoneerd. Ook als haast geboden is, vertrouwelijke informatie gedeeld wordt, duidelijkheid gewenst is of als de ander overtuigd moet worden, is de telefoon het middel dat wordt ingezet.

Reputatie


Niet telefonisch bereikbaar zijn leidt tot reputatieschade en financiële schade. 46 procent van de managers geeft aan reputatieschade op te lopen als hun bedrijf een dag niet over de telefoon kan beschikken. Een derde van de managers, 33 procent, geeft aan dat de financiële schade in dat geval oploopt tot duizenden euro's.

Bereikbaarheid
Van alle werkende Nederlanders werkt 23 procent bij een bedrijf dat 24 uur per dag telefonisch bereikbaar is. Bij het aanvragen van informatie (70 procent) of het maken van een afspraak (67 procent) wordt de telefoon verkozen boven middelen als sms of e-mail. Het sturen van een kaartje is nog steeds favoriet bij verjaardagen. Ook zieke collega's kunnen rekenen op een kaartje (53 procent) of een telefoontje (23 procent).

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10