zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Webwinkels geen bedreiging voor winkelbezoek

Een eigen website zorgt voor meer klanten in de winkel, een betere klantrelatie en... meer omzet.

4 mei 2006 - Internetwinkels zijn geen bedreiging voor 'gewone' winkels, maar juist een grote kans. Mensen die vaak via internet winkelen, bezoeken daardoor niet minder vaak winkels. Sterker nog: winkelbezoek lijkt juist te worden gestimuleerd door online te winkelen. Andersom wordt online winkelen ook gestimuleerd door winkels te bezoeken.

Dat blijkt uit het onderzoek E-shopping and its interactions with in-store shopping van Sendy Farag, waarop zij 17 mei promoveert aan de Universiteit van Utrecht. Doel van dit onderzoek was om te laten zien welke consumenten vaak via internet winkelen en hoe dit samenhangt met hun winkelbezoek. Dat webwinkels bestaande winkels in binnensteden niet verdringen is een beeld dat ook naar voren komt uit het promotieonderzoek City Centres in the Internet Age waarop Farags collega Jesse Weltevreden twee weken later promoveert.

Informatiekanaal
Een ruime meerderheid van de internetgebruikers (ongeveer tachtig procent) bezoekt de binnenstad niet minder vaak en doet hier ook niet minder aankopen ten gevolge van online winkelen. Het internet wordt echter al wel veelvuldig als informatiekanaal gebruikt alvorens in de binnenstad aankopen te doen. Het omgekeerde proces, waarbij men zich eerst in de binnenstad oriënteert om vervolgens op internet te kopen, komt ook vaak voor.

Prijsbewuster
Wel geven veel internetgebruikers aan minder tijd kwijt te zijn aan winkelen in de binnenstad en zijn zij dankzij internet een stuk prijsbewuster geworden. Ruim 80 procent van de winkelketens in de binnenstad heeft tegenwoordig een website, tegenover 44 procent van de zelfstandige winkeliers. Het hebben van een website heeft voornamelijk positieve effecten op de prestaties van detaillisten. Veel voorkomende positieve effecten zijn: meer klanten in winkel(s), verbeterde relatie met de klant, verbeterde concurrentiepositie en omzetstijging.



Mobiliteit
Mannen winkelen vaker via internet dan vrouwen en kopen andere typen produkten zoals computer software, zo blijkt verder. Vrouwen kopen vaak kleding online. Er zijn aanwijzingen dat online winkelen het winkelbezoek kan vervangen. In het algemeen wordt er echter meer in plaats van minder mobiliteit verwacht.

 
 Doorsturen   2 reacties  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 
 
 
reacties
 
dekogifts  |   | 
24-01-2012
 | 
15:30 uur
Dat was 4 mei 2006 nu weten wij wel beter
Anton W.  |   | 
2-06-2015
 | 
11:04 uur
Als je zulke oude artikelen tegenkomt besef je pas hoe snel ontwikkelingen tegenwoordig gaan. Negen jaar verder en diverse grote ketens trekken zich terug.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10