Effectieve reclame moet emotioneel én rationeel zijn
25 april 2006 -
Ten onrechte denken veel adverteerders dat reclame ofwel een emotionele ofwel een rationele reactie opwekt bij de consument. Effectieve reclame kan echter niet zonder één van beide bestaan. Emotie zonder na te denken of nadenken zonder emotionele component bestaan simpelweg niet in de reclamewereld.
Unilever Om uit te zoeken hoe emotie werkt in reclame en welke interactie er bestaat met rationele componenten onderzocht Ameritest in detail hoe een aantal recente reclamecampagnes van Unilever welk effect bereikten. Er werd gewerkt met 98 beelden uit acht campagnes voor en na blootstelling aan de reclame. Deelnemers werd gevraagd de beelden te rangschikken op basis van relevantie voor het merk, de mate van herinnering aan de reclame en het gevoel dat de reclame opriep.
Mentale proces
Reclame die een verbintenis aangaat tussen rationele en emotionele verwerking van de reclame bleek het meest effectief te zijn. Het mentale proces dat reclame verwerkt is een soort kaart met patronen die de wisselwerking van rationele en emotionele componenten van het denken weergeeft. Dan blijkt dat er geen helder verschil is aan te geven tussen emotie en ratio. Een effectieve commercial focust op beide componenten. Zo ontstaat een piekmoment waarop de merkverwerking optimaal samenkomt.