20 april 2006 -
Het Nederlandse bedrijfsleven is jaarlijks een slordige 400 miljoen euro kwijt aan fouten in relatiebestanden. Dit blijkt uit onderzoek van de Nyenrode Business Universiteit in opdracht van Human Inference en Cendris. Bij het onderzoek is alleen naar de directe kosten gekeken, zoals verkeerd verstuurde facturen en productzendingen die niet op de plaats van bestemming aankomen.
De gederfde inkomsten uit slecht prospectbeheer blijken vooral schrikbarend hoog te zijn. Indirecte kosten, zoals onnodige tijdbesteding, gemiste kansen en vermogenskosten ten gevolge van het late innen van facturen, zijn bij de 400 miljoen euro niet opgeteld.
Controle
De opdrachtgevers, Human Inference en Cendris, leveren software voor het beheer en controleren van adresgegevens. Het is voor hen bemoedigend dat 93 procent van de ondervraagden het belang van kwalitatief goede adresgegevens inziet. Toch controleert slechts 52 procent de data-invoer. Vaak zijn er wel procedures voor controle, maar worden deze niet nagestreefd.
Verschillen Per bedrijfstak blijken er grote verschillen te bestaan op het gebied van de kwaliteitsmaatregelen voor adresbestanden. Bij financiele instellingen en openbare voorzieningen worden gewoonlijk drie à vier keer van de in totaal acht te overwegen kwaliteitsmaatregelen getroffen. De horeca is hekkensluiter met slechts één maatregel.
Bron:MD Weekly
Een herkenbare situatie. Thuis begint het met de kerstkaarten. Uit de werksituatie herken ik het ook. Eenduidige, optimale relatiebestanden zijn nooit up to date.
Ondanks de software is dit een probleem.
Ik ben een laatste jaar marketing studente. Ik ben momenteel bezig met mijn stage.
Ik ben op zoek naar alle informatie m.b.t. klantenbinding.
Kan u mij meer informatie geven over het onderzoek wat jullie hebben uitgevoerd?
Of kan u mij in contact brengen met iemand die hier meer over weet?