zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Jobhoppers gaan voor geld

17 april 2006 - Salaris is voor het eerst in jaren de belangrijkste reden in de keuze voor een (nieuwe) werkgever. Hiermee is werksfeer, de onbetwiste nummer één van de afgelopen jaren, niet meer de belangrijkste motivatie in het keuzegedrag van de Nederlandse beroepsbevolking.

Dit blijkt uit het continu Arbeidsmarkt GedragsOnderzoek (AGO) van Intelligence Group dat sinds 2003 onder bijna 50.000 personen is uitgevoerd.

Salaris en vast contract

In de hoogtij dagen op de arbeidsmarkt (2000-2001) waren het vooral de motieven parttime werken, flexibele werktijden, acceptabele werkdruk en aansluiting vinden bij persoonlijke idealen, die sterk aan belang wonnen in de keuze voor een werkgever. Een goed salaris was vanzelfsprekend en een vast contract gemeengoed. In de afgelopen jaren zijn deze keuzecriteria sterk veranderd. Na jaren van loonmatiging/loonbevriezing en reorganisaties, zijn salaris en het vaste contract weer erg belangrijk geworden in de keuze voor een baan.

Stijgers en dalers
Zeer opvallend is dat salaris belangrijker is geworden dan werksfeer, dat al jaren de belangrijkste redenen was om voor een werkgever te kiezen. De sterkste stijger is een vast contract. Opvallende dalers zijn goede secundaire arbeidsvoorwaarden en opleidingsmogelijkheden. De primaire arbeidsvoorwaarden bepalen dus weer in sterkere mate de mobiliteit dan de secundaire en tertiaire arbeidsvoorwaarden.

Top-10
De belangrijkste redenen om voor een werkgever te kiezen 2005 (vergeleken met 2003) zijn als volgt. 1. Salaris - 61 procent (55 procent)
2. Werksfeer - 59 procent 58 procent
3. Vast contract - 45 procent (38 procent)
4. Inhoud van het werk - 42 procent ( 39 procent)
5. Uitdaging van het werk - 37 procet (36 procent)
6. Goede secundaire arbeidsvoorwaarden - 28 procent (34 procent)
7. Doorgroeimogelijkheden - 26 procent (29 procent)
8. Flexibele werktijden - 25 procent (27 procent)
9. Makkelijk te bereiken - 23 procent (23 procent)
10. Mogelijkheid om parttime te werken - 19 procent (21 procent)



Nieuwe loonspiraal
Met de snel groeiende schaarste op de arbeidsmarkt, vooral van (gespecialiseerde) hoog opgeleid personeel en het sterk toegenomen belang van salaris, doen zich volgens de onderzoekers de komende jaren twee belangrijke trends voor. Allereerst bestaat er het gevaar voor een nieuwe loonspiraal, zeker nu de arbeidsmarktmobiliteit weer snel op gang komt. Ten tweede zal een steeds grotere groep werknemers kiezen om als freelancer te gaan werken. Dit is enerzijds ingegeven vanuit financiële motieven en anderzijds gerelateerd aan motieven die te maken hebben met de beleving van werk en de motivatie om zorg en arbeid te combineren. Deze twee trends zijn in de ICT en juridische dienstverlening inmiddels al zichtbaar.

 
 Doorsturen   2 reacties  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 
 
 
reacties
 
heer A.H. Steinkuhler  |   | 
18-04-2006
 | 
09:11 uur
De kern van het "Bezig zijn " is beslist niet het geld, maar het plezier, de gezonde spanning, de passie, de moed om
de dag "positief " te beginnen en laten wij vooral " Het
spontane Lachen "niet vergeten.
De rest komt dan vanzelf.
Meer woorden zijn er niet nodig, volgens mij.
(18.4.2006, 09.10)
heer M.P.D. Odijk  |   | 
19-04-2006
 | 
07:34 uur
Je kunt ook stellen dat je op veel factoren invloed kunt uitoefenen (sfeer, inhoud van het werk, doorgroeimogelijkheden en opleiding), maar niet op je salaris. Als dat dus in de pocket zit, kun je de rest later nog wel aanpakken.

Ik herken me wel in de nummer 1 van het staatje.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10