Bezoek aan stripclub even onethisch als sjoemelen met cijfers
11 april 2006 -
Volgens Nederlandse werknemers is met relaties een stripclub bezoeken even erg als het sjoemelen met financiële cijfers. Nederlanders blijken ware fatsoenrakkers te zijn. Zelfs het lezen van privé-email en het maken van een fotokopietje voor privédoeleinden vinden veel werknemers (ruim 45 procent) in Nederland absoluut niet door de beugel kunnen, meer dan in andere West-Europese landen.
Dit blijkt uit recent onderzoek van Ernst & Young onder werknemers van beursgenoteerde bedrijven en multinationals in acht Europese landen. In het onderzoek worden de Nederlandse uitkomsten afgezet tegen de West-Europese resultaten (Duitsland, Frankrijk, Oostenrijk, Zwitserland) en Centraal Europa (Polen, Tsjechië en Hongarije).
Stripclub erg onethisch Met relaties een striptent bezoeken wordt door de ondervraagden als ergste vorm van onethisch gedrag genoemd (87 procent), op de voet gevolgd door sjoemelen met cijfers (86 procent). Overigens heeft 9 procent van de ondervraagden in Nederland geen enkel probleem met het meenemen van een relatie naar een stripclub. In centraal Europa meent zelfs 22 procent dat het meenemen van relaties naar een dergelijke gelegenheid geen enkel probleem is en wijst tweederde het af. In vergelijking met andere West-Europese landen hebben Nederlanders meer problemen met collega's die hun persoonlijke e-mailaccounts tijdens werktijd checken (45 procent, tegenover 32 procent in West-Europa).
Voorbeeld voor anderen 85 Procent van de ondervraagden heeft naar eigen zeggen het afgelopen jaar niets gedaan dat niet door de beugel kan en 65 procent vindt zichzelf zelfs een voorbeeld voor anderen. Daarmee zijn Nederlanders overigens meer bescheiden dan de Europese collega's, waar 79 procent zegt het goede voorbeeld te geven. Onethisch gedrag neemt volgens een meerderheid van de Nederlandse werknemers niet toe: 59 procent denkt dat het gelijk blijft, 27 procent verwacht een afname en slechts 5 procent voorspelt een groei; 9 procent doet geen voorspelling.
Managementagenda Onethisch gedrag en fraude staan volgens de ondervraagden niet hoog op de managementagenda. Winst en groei (beiden 28 procent) en reorganisaties (27 procent) zijn volgens de respondenten veel belangrijkere thema's. De meeste bedrijven hebben wel duidelijke regels over onethisch gedrag (88 procent). Driekwart van de ondervraagden denkt dat iedereen in het bedrijf die regels ook kent, maar dat slechts 57 procent zich ook aan de gemaakte afspraken houdt.