4 april 2006 -
In de logistiek is Nederland de afgelopen jaren zijn toppositie kwijtgeraakt. Had in 2001 België zich op de eerste positie genesteld als belangrijkste vestigingslocatie, in 2003 verdrongen ook nog eens Frankrijk en Duitsland ons land uit de topdrie. Dit blijkt uit een onderzoeksrapport over de logistiek in Nederland dat maandag aan minister Karla Peijs van Verkeer en Waterstaat is overhandigd.
Concurrentiepositie De zogeheten commissie-Van Laarhoven, die bestaat uit vertegenwoordigers van bedrijven en organisaties uit de logistiek en onder leiding staat van Peter van Laarhoven, directeur strategie bij TNT, spreekt van ,,een ernstige situatie''. Ook de concurrentiepositie in containeroverslag en het aantal nieuwe distributiecentra nemen volgens de commissie ,,snel en meetbaar af''. In de branche van transport en voorraadbeheer zijn 600.000 mensen werkzaam. Logistiek levert een substantieel aandeel in de Nederlandse export, namelijk ongeveer 6 miljard euro aan toegevoegde waarde.
Innovatie
De commissie heeft onderzocht hoe de terugloop aangepakt kan worden. Volgens de eind 2004 opgerichte adviesgroep is er vooral innovatie nodig. Veel transporteurs zijn daarvoor zelf te klein. Volgens de deskundigen moet er dan ook meer worden samengewerkt en moet de overheid meehelpen met onder meer het oprichten van ,,een kennisinstituut met internationale uitstraling op het gebied van de logistiek''.
Zou dit niet een gevolg kunnen zijn van europa ''een''.
Elk land wordt door deze klote crisis egoist tot in de kist.
Woon in belgie en zie wat er aan de hand is bij DHL en GM.
Belgen zijn te braaf,hollanders te spraakzaam.
mvg,