De vindbaarheidsscore is samengesteld uit elf criteria.
3 april 2006 -
De 100 grootste adverteerders van Nederland zijn op internet maar moeilijk vindbaar. Search Engine Mediabureau Checkit deed in samenwerking met de Universiteit van Tilburg onderzoek naar de vindbaarheid van de websites van de 100 grootste adverteerders in Nederland bij zoekmachines.
Het Tijdschrift voor Marketing publiceert deze week de resultaten. Het zijn opmerkelijke uitkomsten. Zo behaalden 68 van de 100 organisaties uiteindelijk een score van minder dan 50 procent van de maximale vindbaarheidsscore.
Budget niet van invloed In de praktijk blijken de grootste Nederlandse adverteerders veel kansen te laten liggen op internet. Opmerkelijk is ook dat de grootte van het online mediabudget nauwelijks van invloed blijkt te zijn op de vindbaarheid van websites bij zoekmachines. De vindbaarheidsscore is door de Tilburgse onderzoeker samengesteld uit elf criteria waar elke adverteerder aan moet en kan voldoen om vindbaar te zijn op internet.
Publiciteit Voor de 100 grootste adverteerders die in het onderzoek zijn opgenomen, is ook gekeken naar de wijze waarop men met online publiciteit omgaat. De kosten van een online publicatie zijn laag, maar kunnen een merk veel positieve publiciteit opleveren. Bovendien levert het linken vanuit een persbericht naar een website vaak meer kwalitatief bezoek op. Dit komt zowel de linkpopulariteit als de vindbaarheid ten goede.
Top-3 Maar liefst 40 procent van de onderzochte organisaties bleek niet te beschikken over een persberichtenpagina, en nog eens 15 procent had op deze pagina zeer weinig informatie staan. Opvallend is dat branches die voor hun omzet in toenemende mate afhankelijk zijn van internet, relatief slecht vindbaar bleken te zijn voor zoekmachines. De best vindbare bedrijven op internet zijn de volgende drie: Wehkamp, de Telegraaf en RTL.