30 maart 2006 -
Per dag zijn er 50.000 werknemers minder ziek, omdat werkgevers en personeel samen veel meer doen om verzuim tegen te gaan. Dat concludeert minister De Geus van Sociale Zaken donderdag op basis van onderzoek naar de werking van de Wet verbetering poortwachter.
De invoering van de wet per 1 april 2002 heeft gezorgd voor een mentaliteitsverandering, aldus de bewindsman donderdag. Werknemers worden door deze wet verplicht hun best te doen om na ziekte zo snel mogelijk weer aan het werk te gaan. Werkgevers moeten hen daarbij helpen.
Ziekteverzuim Uit onderzoek blijkt dat het ziekteverzuim onder de circa zeven miljoen werknemers is gedaald van 5,3 procent in 2002 naar 4,6 procent in 2004. Het aantal WAO-aanvragen is in die jaren ook afgenomen en wel van circa 80.000 tot ongeveer 48.000. Cijfers over het ziekteverzuim in 2005 en 2006 heeft De Geus nog niet, maar hij gaat er vanuit dat de daling zich voortzet.
Loon De minister verwacht nog resultaten van maatregelen die zijn genomen naast de Wet verbetering poortwachter. Zo moeten werkgevers sinds 2004 het loon van zieke werknemers twee jaar lang doorbetalen in plaats van één jaar, is de (her)keuring op arbeidsongeschiktheid aangescherpt en geldt sinds dit jaar een nieuw, strenger WAO-stelsel: WIA. Volgens de minister kan door het Wet verbetering poortwachter ook beter worden gecontroleerd of werkgevers hun zieke werknemer voldoende helpen. Zodra het uitkeringsinstituut UWV constateert dat de baas te weinig heeft gedaan, kan deze worden verplicht het salaris maximaal een jaar langer door te betalen.
Oplossing "En 40 procent van de werkgevers die hierover een brief van het UWV krijgt, laat niks meer van zich horen", aldus De Geus. Hij constateert dat in veel van deze gevallen alsnog met de werknemer een oplossing wordt gevonden om aan de slag te komen. Werknemers die niet meewerken aan hun reïntegratie, kunnen worden geconfronteerd met stopzetting van hun loondoorbetaling of ontslag.
De Geus vergeet nog een maatregel die een positief effect heeft op het verlagen van het verzuim in Nederland: de aanpassingen in de wet die per 1 mei vorig jaar zijn doorgevoerd. Bedrijven hoeven niet meer persé bij een arbodienst aangesloten te zijn, waardoor arbodiensten langzaamaan eindelijk 'echte' bedrijven aan het worden zijn die voor hun klanten werken in plaats voor hun processen. En ze krijgen 'echte' concurrenten die snappen waar het om gaat. Er valt meer te kiezen voor de werkgevers en ook meer door hen te eisen. Dat is goed nieuws.
Voor adviseurs die bemiddelen in het vinden van de juiste partner op het vlak van verzuimbegeleiding, wordt het steeds aangenamer, want je merkt dat je maatwerk kan bieden aan bedrijven, ook aan het MKB.
Alle maatregelen hebben toch tot een hoger bewustzijn gezorgd bij werkgevers. Nu de werknemers nog! Dat is nog een interessante uitdaging, hoe krijg je werknemers ook in de 'flow' dat het niet vanzelfsprekend is om je ziek te melden. Dat zit hem meer in gedrag en cultuur, en daar is meer voor nodig dan de wet verbetering poortwachter en een geliberaliseerde arbomarkt.